TIVIA ry | Finnish Information Processing Association
Viisi vinkkiä kuulovammaisuuden huomioimiseen avokonttoreissa

Kuulovammaisen tai -haasteellisen näkökulmasta avokonttorit ovat aika vaikeita paikkoja. Jos itse on avokonttorissa, on vaikea saada puheesta selvää siinä kaikessa puheensorinassa. Jos taas asioi puhelimella tai etäyhteydellä avokonttorissa olevan kanssa, voi taustahäly tehdä kokemuksesta hyvinkin väsyttävän ja ärtyisyyttä aiheuttavan.

Jos avokonttorille ei löydy vaihtoehtoa, näistä vinkeistä voisi olla apua.

1. Kaiunkaappaajat 

Asenna kunnon väliseinät, jotka imevät kaikuja. Korkeuden pitäisi yltää pisimmänkin istujan pään yläpuolelle. Vaihtoehtona voi olla myös yksi tai pari erillistä puhelinkoppia, joihin voi mennä puhumaan, jos puhelimen toisessa päässä on kuulovammainen.

2. Kuulokkeet

Kunnon kuulokkeet kaikille. Ehkä sellaiset modernit vastamelukuulokkeet. Vain testaamalla selviää, mikä toimii hyvin missäkin tilassa ja kenellekin.

Juttu jatkuu alla olevan tapahtumamainoksen jälkeen.


IT Insider -verkkotapahtuma | perjantai 1.9. klo 9–10

Hurmaa yli miljoona asiakasta ja puoli miljoonaa työntekijää
 

Tämä verkkotapahtuma tarjoaa tietoa siitä, miten tarjota mahtava kokemus kohderyhmälle rektrytoinnissa, työtekijänä ja asiakkaana, ja miten voi välttää valtavat mainehaitat, joita voi syntyä aistivammaisten syrjinnästä.


3. Mikrofonit

Kunnon mikrofonit kaikille. Sellaiset puomilla suun eteen tulevat, joita usein löytyy noista laatukuulokkeista. Näin ihmisen pää poistaa tehokkaasti myös sitä ääntä, joka tulee muista samassa tilassa puhuvista.

4. Rauhoitetaan muilta keskusteluilta

Muut kuin pakolliset esimerkiksi asiakkaiden kanssa käytävät keskustelut noilla kuulokemikrofoneilla kannattaa pyytää tekemään avokonttorin ulkopuolella.

5. Ystävällinen palaute

Joukossa on aina kovaäänisempiä. Heille kannattaa rohkeasti kertoa, että mikrofonia voi säätää sellaiselle herkkyydelle, että ääntä ei tarvitse korottaa vaikka keskustelun toinen osapuoli olisikin satojen kilometrien päässä.

Avokonttori saattaa säästää näennäisesti tilaa ja rahaa, mutta voi tulla todella kalliiksi työhyvinvoinnissa ja asiakastyytyväisyydessä.

Blogin kirjoittajat


Kuvassa blogin kirjoittajat Toni HInkka ja Heidi Torn - Kaiku ja Varjo 

Toni Hinkka & Heidi Torn
Kaiku ja Varjo


Mitä meillä oli ennen kännyköitä, maailmanluokan tietoturvaosaamista ja vihaisia lintuja? Joukko mahdottoman haastajia ja TIVIA, joka on jo 70 vuotta yhdistänyt alan visionäärit ja auttanut tekemään utopiasta arkea. TIVIA viettää juhlavuottaan tiukasti työn merkeissä – yhdistäen, kouluttaen, tutkien, tiedottaen, suuntaa näyttäen ja Suomen digitaalista kilpailukykyä kehittäen. Siis pidä kiinni. Vauhti kun ei ole hiljenemään päin.

2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi
#TIVIA70

kategoriassa Blogi
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi