TIVIA ry | Finnish Information Processing Association
2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi

Vuonna 1953 perustettu TIVIA ry viettää 70-vuotisjuhlavuotta vuonna 2023. TIVIA juhlistaa merkkivuotta juhlaseminaareilla ja varsinaisilla 70-vuotisjuhlilla marraskuussa. Juhlavuoden logon suunnitteli mainostoimisto Grundlage. Logoa käytetään juhlavuoden ajan viestinnässä, markkinoinnissa ja tapahtumissa. TIVIAn 70-vuotishistoriikki julkaistaan marraskuussa.

TIVIAn perustamiskokous pidettiin 26.11.1953. Työmarkkinakysymykset jätettiin yhdistyksen toiminnan ulkopuolelle, koska toimintaan haluttiin mukaan sekä henkilö- että yritysjäseniä turvaamaan puolueeton toiminta ja taloudellinen pohja.

TIVIAn nimi on muuttunut 70-vuotisen historian saatossa viidesti. Perustamisen aikainen nimi Reikäkorttiyhdistys vaihtui jo seitsemän vuotta perustamisen jälkeen Tietokoneyhdistykseksi. Viimeisin nimenmuutos tapahtui viime vuoden lopulla, kun nimi lyhennettiin TIVIA ry:ksi.

Juhlavuoden aikana järjestetään erilaisia tapahtumia, kuten mm. juhlakiertue, 70-vuotisjuhlat ja yksittäiset juhlaseminaarit. Juhlakiertue järjestetään vuoden aikana useilla eri paikkakunnilla myöhemmin julkaistavan aikataulun mukaisesti. Juhlavuoden huipentaa Helsingissä loppuvuodesta järjestettävät 70-vuotisjuhlat, johon kutsutaan paikan päälle ansioituneita TIVIA-yhteisön aktiiveja. Lisäksi juhlavuoden aikana TIVIAn jäsenyhdistykset järjestävät yksittäisiä tapahtumia, joissa 70-vuotisjuhlavuosi on vahvasti mukana. Ensimmäinen jäsenyhdistyksen järjestämä tapahtuma on ICT Leaders Finlandin kaikille avoin verkkotapahtuma keskiviikkona 25.1.2023.

Tutustu juhlavuoden esitteeseemme

TIVIAn juhlavuoden tunnus pohjautuu tuttuun TIVIA-logoon ja tuo juhlavuoden mukaan vahvalla, erillisellä lisäosalla. Lisäosassa käytetään vain lukua 70, jotta yhtä ja samaa tunnusta voidaan hyödyntää kaikissa mahdollisissa kieliversioissa. Tunnuksesta on suunniteltu vaaka- ja pystyversio sekä yksinkertaistettu someikoni. Pääasiallisia värivaihtoehtoja on kolme: sinikultainen, sininen ja kultainen. Logoa käytetään juhlavuoden ajan TIVIAn ja jäsenyhdistysten viestinnässä, markkinoinnissa ja tapahtumissa.

TIVIAn historiikkiprojekti aloitettiin arkistotöiden osalta maaliskuussa 2022. Projektin yhteydessä TIVIAn arkisto siirrettiin Suomen Elinkeinoelämän Keskusarkistoon Mikkeliin, missä se on jatkossa helpommin tutkijoiden saavutettavissa. Toisaalta siirretty materiaali suurelta osin skannattiin ja on siten ensimerkiksi yhdistyshistoriikkeja kirjoittavien käytettävissä. Historiikki puolestaan tulee keskittymään sekä TIVIA-yhteisön että tietotekniikan kehittymiseen vuosina 1953–2023.

Mitä meillä oli ennen kännyköitä, maailmanluokan tietoturvaosaamista ja vihaisia lintuja? Joukko mahdottoman haastajia ja TIVIA, joka on jo 70 vuotta yhdistänyt alan visionäärit ja auttanut tekemään utopiasta arkea. TIVIA viettää juhlavuottaan tiukasti työn merkeissä – yhdistäen, kouluttaen, tutkien, tiedottaen, suuntaa näyttäen ja Suomen digitaalista kilpailukykyä kehittäen. Siis pidä kiinni. Vauhti kun ei ole hiljenemään päin.

#TIVIA70

kategoriassa Tiedotteet