Digitaalinen henkilöllisyystodistus parantaa omien tietojen hallintaa

14. helmikuuta 2023
Päivitys 27.2.2023: Digitaalisen henkilöllisyyden ja hetun uudistukset keskeytyivät, koska eduskunta ei ehdi käsitellä asioita tällä istuntokaudella. Digi- ja väestötietovirastolla on valmius jatkaa kehitystyötä myös seuraavalla hallituskaudella. Lisätietoja: https://dvv.fi/-/digitaalisen-henkilollisyyden-uudistus-keskeytyi

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on tarkoitus ottaa käyttöön syyskuussa 2023. Jos lakiesitys hyväksytään, kansalaiset voivat syksyllä ladata puhelimiinsa mobiilisovelluksen, jolla digitaalista henkilöllisyystodistusta käytetään. Se toimii paikan päällä ja verkossa asioidessa.

- Käytön ja kehityksen lähtökohtana on omien tietojen hallinnan parantaminen. Kansalainen tietää aina, mitä tietoja hän luovuttaa, digitaalisen henkilöllisyyden ratkaisujen toteutuksesta vastaava johtaja Riitta Partala Digi- ja väestötietovirastosta (DVV) kertoo.

Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen myöntää poliisi ja henkilön tiedot siirretään poliisin järjestelmästä mobiilisovellukseen varmennettuina tietoina käyttäjän pyynnöstä.

- Lainsäädännön lähtökohtana on niin sanottu itsehallitun identiteetin (Self-sovereign Identity) konsepti. Käyttäjä hallitsee itse sitä, miten tietojaan hyödyntää, eikä DVV tai poliisi seuraa digitaalisen henkilöllisyystodistuksen käyttöä. Tämä edellyttää uusien teknologioiden hyödyntämistä, mutta hyödynnämme myös jo pitkään käytössä olleita varmenneratkaisujamme, Partala kertoo.

Tunnistautumisessa sähköisiin palveluihin sovellus hyödyntää SIOP2-protokollaa (Self Issued OpenID Provider), joka on yhteentoimiva sähköisessä tunnistautumisessa yleisesti käytetyn OpenID Connect -protokollan kanssa.

Paikan päällä asioitaessa, esimerkiksi kaupassa ikää todistettaessa, hyödynnetään alun perin mobiiliajokortteja varten kehitettyä ISO 18013-5 -standardia.
Digitaalisen henkilöllisyystodistuksen voi tarkastaa vain digitaalisesti – ei silmämääräisesti. DVV toteuttaa tarkastajien käyttöön erillisen lukijasovelluksen, jonka voi maksutta ladata sovelluskaupoista. Vaihtoehtoisesti tarkastustoiminnon voi integroida olemassa oleviin kassa- tai muihin asiointijärjestelmiin.

- Tiedot siirtyvät sovelluksen käyttäjältä tarkastajalle suoraan mobiililaitteesta eli sovellus ei hae niitä esimerkiksi taustajärjestelmästä. Paikan päällä asioitaessa voidaan hyödyntää esimerkiksi Bluetooth- tai NFC-yhteyttä tietojen siirtämiseen, sovelluksen IT-arkkitehti Jyri Sillanpää kertoo.

Kehityksestä vastanneen Digi- ja väestötietoviraston lisäksi hankkeessa on hyödynnetty useita eri alihankkijoita. Ketterän kehityksen periaatteet ovat auttaneet mukautumaan hankkeen aikana täsmentyneen lainsäädännön määrittämiin vaatimuksiin.

- Kehittäjät on jaettu pienempiin tiimeihin, joilla on ollut vastuu tavoitteisiin pääsemisestä. Tiimien työstä on huokunut yrittäjähenkinen ongelmanratkaisu ja halu tehdä loppukäyttäjien näkökulmasta mahdollisimman hyvin toimiva sovellus, Sillanpää kehuu.


Teksti: Anna-Riitta Lund, Digi- ja väestötietovirasto
Kuva: Aki Rask


Mitä meillä oli ennen kännyköitä, maailmanluokan tietoturvaosaamista ja vihaisia lintuja? Joukko mahdottoman haastajia ja TIVIA, joka on jo 70 vuotta yhdistänyt alan visionäärit ja auttanut tekemään utopiasta arkea. TIVIA viettää juhlavuottaan tiukasti työn merkeissä – yhdistäen, kouluttaen, tutkien, tiedottaen, suuntaa näyttäen ja Suomen digitaalista kilpailukykyä kehittäen. Siis pidä kiinni. Vauhti kun ei ole hiljenemään päin.

2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi

#TIVIA70


TIVIA News on TIVIAn jäsenlehti, jonka ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 2016. Lehti ilmestyy myös osana painettua Tivi-lehteä.

TIVIA Newsin artikkelit julkaistaan myös digitaalisina versioina TIVIAn verkkosivustolla, jossa ne ovat myös vapaasti luettavissa. Lisäksi TIVIA Newsin digitaalinen näköislehti on vapaasti luettavissa TIVIAn verkkosivustolla.

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi