Scrum Master organisaation monitoimityökaluna

5. maaliskuuta 2020 kirjoittaja
Scrum Master organisaation monitoimityökaluna
Teräs Olli
Onko Scrum Master organisaation joka paikan höylä taianomainen ongelmanratkaisutyökalu takataskussaan? Pienenä suosikkitelevisiosarjani oli Ihmemies MacGyver. Siinä nuori mies ratkaisi ongelman kuin ongelman lähes taianomaisesti Sveitsin armeijan linkkuveitsellään. Tuolla työkalullaan MacGyver pystyi purkamaan pommeja, rakentamaan ansoja ja purkamaan rikollisten hänen päänsä vaivaksi punomat pulmat. Välillä tuntuu, että tämä on myös tapa, jolla Scrum Masterit nähdään organisaatiossa. Kerron usein koulutuksissa, että Scrum Mastereiden odotetaan olevan se organisaation ”joku”. Tarvitaanko manageria? Kysy Scrum Masteria. Tarvitaanko joku ottamaan vastuu, koska jaettu vastuu ei toimi? Pyydä Scrum Masteria! Eikö ongelmaan löydy muilta ratkaisua? Kysy Scrum Masterilta! Scrum Masterista on tehty taianomainen villi kortti, joka voidaan lyödä pöytään aina kun haasteita tulee esiin. Tämä kaikki tekee Scrum Masterin roolin haastavaksi. Voi olla vaikeaa selventää niin organisaatiolle kuin itselleen mikä Scrum Masterin rooli organisaatiossa todella on. Scrum-oppaasta (Scrum Guide) löytyy kaksi väitettä, joista voi olla apua roolin selkeyttämiseen:
  • Scrum Masterin tehtävänä on tukea Scrumia, kuten Scrum-oppaassa on määritelty
  • Scrum Master on Scrum-tiimin palveleva johtaja
Vaikka tämä vaikuttaakin selkeältä, selitän nämä väitteet auki.

Scrum-toiminnan tukeminen

Scrum-oppaassa on määritelty kolme painopistealuetta:
  • kehitystiimi
  • tuoteomistaja
  • organisaatio
Voit tutustua roolien tarkempiin määrityksin Scrum-oppaassa. Korostaakseni Scrum Masterin roolin perimmäistä ajatusta lainaan Daniel Golemania, joka on kirjoittanut Emotional Intelligence -kirjassaan seuraavasti: "The single most important element in group intelligence, it turns out, is not the average IQ in the academic sense, but rather in terms of emotional intelligence. The key to a high group IQ is social harmony. The single most important factor in maximizing the excellence of a group’s product was the degree to which the members were able to create a state of internal harmony, which lets them take advantage of the full talent of their members. Harmony allows a group to take maximum advantage of its most creative and talented members’ abilities." Scrum Masterin pitäisi keskittyä siihen, että Scrumia toteutetaan organisaatiossa hyvin. Hän voi objektiivisena tarkkailijana valvoa, että tiimi toimii Scrumin arvojen ja periaatteiden mukaisesti Tähän liittyen minulta kysytään usein, onko eri roolien yhdistäminen Scrumissa mahdollista. Totta kai se on, mutta mielestäni se ei ole tarkoituksenmukaista. Scrum Masterin objektiivisuus tiimissä voi kärsiä muiden roolien takia ja useamman roolin yhdistäminen voi käydä haastavaksi Scrum Masterille, jonka pitäisi pystyä luomaan harmoniaa tiimiin. ”EI” pitäisi olla paljon käytetty sana Scrum Masterin sanastossa ja sen käyttäminen oikeisiin asioihin on taito itsessään.

Palveleva johtajuus

Palveleva johtajuus (Servant leadership) on termi, jonka määritelmä jää usein epäselväksi ja monitulkintaiseksi. Nebraska-Lincolnin yliopiston artikkelissa ”Becoming a servant leader: Do you have what it takes?” palvelevan johtajuuden konsepti on avattu seuraavasti:
  • Calling: Uskovatko muut, että olet valmis laittamaan ryhmän edun oman etusi edelle? Palvelevilla johtajilla on luontainen taipumus palvella muita.
  • Listening: Uskovatko muut, että haluat kuunnella heidän ideoitaan ja arvostaa niitä? Palvelevat johtajat ovat loistavia kuuntelijoita ja aidosti kiinnostuneita muiden ideoista.
  • Empathy: Uskovatko muut, että ymmärrät mitä heidän elämissään on menossa ja miten se vaikuttaa heihin? Palvelevilla johtajilla on taito samaistua.
  • Healing: Tulevatko ihmiset luoksesi, kun pelimerkit ovat levällään ja kaikki ei ole kunnossa? Palvelevia johtajia on helppo lähestyä, kun asiat eivät ole kunnossa ja traumaattisia asioita on tapahtunut.
  • Awareness: Uskovatko muut, että tiedät mitä ympärillä tapahtuu? Palvelevilla johtajilla on taipumus tietää, mitä on tapahtumassa.
  • Persuasion: Toimitaanko pyyntöjesi mukaan siksi, että niin halutaan tehdä vai siksi, että niin ”täytyy tehdä”? Palvelevat johtajat pyrkivät vakuuttamaan muut oikeista toimintatavoista käskyttämisen sijaan.
  • Conceptualization: Kertovatko muut ideoitaan ja visioitaan organisaation kehittämiseksi, kun olet paikalla? Palvelevat johtajat auttavat konseptoimaan ideoita ja mahdollisuuksia.
  • Foresight: Uskovatko muut, että pystyt ennakoimaan tulevaa? Palvelevilla johtajilla on kyky ymmärtää seurauksia ja ennakoida tulevia tapahtumia.
  • Stewardship: Uskovatko muut, että autat organisaatiota tekemään positiivisen vaikutuksen maailmassa?
  • Growth: Uskovatko ihmiset, että olet sitoutunut auttamaan heitä kasvamaan ja kehittymään? Palvelevat johtajat ovat sitoutuneet ihmisten kehittämiseen.
  • Building Community: Onko ihmisillä, joita johdat vahva yhteisöllisyyden tunne? Palvelevat johtajat työskentelevät kovasti tiimihengen ja yhteisöllisyyden tunteen kasvattamiseksi.
Kuten ylläolevasta käy ilmi, palveleva johtajuus on jatkuva oppimisprosessi. Palveleva johtajuus on keskeisessä roolissa Scrumin hallinnassa. Palvelevaa johtajuutta on kuitenkin hankala mitata ja se, miten saat sen arvon näkymään organisaatiollesi, on itsestä kiinni. Takaisin MacGyveriin. Häneltä opin, että kaikkeen täytyy olla varautunut, kaikkeen pitää löytyä oikeat työkalut ja ympärillä ilmeneviin ongelmiin pitää pystyä vastaamaan nopeasti. Sama pätee mielestäni Scrumiin ja organisaatioihin. Alun kysymykseen ”Onko Scrum Master organisaation joka paikan höylä taianomainen ongelmanratkaisutyökalu takataskussaan?” vastaan ei. Scrum Master ei ole organisaation joka paikan höylä, vaan Scrumin mestari.   Alkuperäisen englanninkielisen blogin on kirjoittanut agile42:n Elrich Faul ja voit lukea sen täältä. TIVIA ja agile42 ovat tehneet koulutusyhteistyötä jo vuodesta 2013 alkaen - Tutustu yhteistyökoulutuksiin!
tuumaa Blogi
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi