Identiteettivarkaudet ja niiden estäminen -työpaja järjestettiin ensimmäistä kertaa TIVIAn tiloissa, marraskuussa. Tilaisuus oli tarkoitettu aiheesta kiinnostuneille jäsenille. Tarkoituksena oli koota yhteen kehitysehdotuksia identiteettivarkauksien ehkäisemisestä.
Identiteettivarkaudet ja niiden estäminen -työpaja järjestettiin ensimmäistä kertaa TIVIAn tiloissa, marraskuussa. Tilaisuus oli tarkoitettu aiheesta kiinnostuneille jäsenille. Tarkoituksena oli koota yhteen kehitysehdotuksia identiteettivarkauksien ehkäisemisestä. Tilaisuuden alusti Elias Alanko, Head of Anti-Fraud, OP Financial Group. Paikalle saapuvien määrä tuplaantui alkuperäiseen suunniteltuun, aihe itsessään on todella tärkeä ja kiinnostava.
Työpajassa pohdittiin muun muassa
- Nykyisiä heikkouksia identiteettivarkauksien estämisessä
- Tarvetta rekisterille kadonneista / varastetuista henkilöllisyysasiakirjoista
- Informointimahdollisuuksia henkilölle kun hänen nimissään rekisteröidään vahvoja tunnistusvälineitä tai tehdään vahvoja tunnistautumisia
Erinomaisen, laajan ja mielenkiintoisen alustuksen jälkeen virisi hyvä keskustelu useista eri näkökulmista katsottuna. Jollain oli omakohtaista kokemusta uhrina, tuttavan tai ”piirien” kautta, toiset olivat tietoisia työnsä puolesta aiheesta. Kokemusten kirjon todettiin olevan laajan, rikollisten määrän lisääntyvän ja rikollisuuden kansainvälistyvän. Rikoslakien todettiin olevan uusinnan tarpeessa sekä laajuuden, konkretian että tuomioiden suhteen. Lajikkeita on monia aina rahanpesusta kiusaamiseen, terrorismista uhkailuun ja kiristämiseen. Kanavia ja keinoja on liian paljon, jotta niitä pystyttäisiin nykyresursseilla hallitsemaan. Juuri näistä syistä johtuen on tärkeää saada kattavaa tietoa oikeille henkilöille päätöksentekijät mukaan lukien, jotta paremmin pystytään jatkossa kehittämään keinoja ennaltaehkäisyyn, valistukseen ja neuvontaan sekä uhrin auttamiseen oikeita keinoja ja nopeaa reagointia.
Ideaali tilanne olisi se, että löydettäisiin uhrin näkökulmasta ratkaisu asiointipalveluiden kehittämiseksi siten, että olisi ns. ”yhden luukun palvelupiste”. Tällä hetkellä tilanne on äärimmäisen vakava, laaja ja palvelut ovat hajallaan. Vaatii todella paljon voimia, että uhriksi joutunut ymmärtää tilanteen vakavuuden ja osaisi hakea apua oikeaan aikaan ja oikeasta paikasta. Lisäksi se, että osattaisiin neuvoa tällä hetkellä toimivalle ”seuraavalle luukulle”.
Tarvitaan ymmärrystä, näkemyksiä, kokemuksia sekä halua tehdä asian eteen nyt ja tulevaisuudessa entistä enemmän. Siksikin oli hienoa, että juuri Tietoturva lähti keräämään asian ympärille asiasta kiinnostuneita ja halukkaita jatkamaan työstöä eteenpäin. Jatkoa seuraa siten, että alkuvuonna on uusi tapaaminen, avoin tilaisuus. Siitä tulee tarkemmin tietoa tietoturva.fi -sivulle, kun aikataulut ja tarkka sisältö on saatu. Lisätietoja aiheesta ja toiminnasta: antti.pirinen(at)tietoturva.fi.
Tervetuloa mukaan kehittämään turvallisempaa identiteetin käsittelyä!
TIVIA ja Tietoturva
PS. Rikosuhripäivystyksen (RIKU) tehtävä on parantaa rikoksen uhrin, hänen läheisensä ja rikosasian todistajan asemaa vaikuttamalla ja tuottamalla tukipalveluita. Oppaat sekä ohjeet uhriksi joutuneelle tai sitä epäilevälle tai asiasta muuten kiinnostuneelle löytyvät: http://www.riku.fi/fi/oppaat+ja+ohjeet.