Mikä on sinun roolisi, kun myynti ja osto digitalisoituvat?

TIVIA järjesti syyskuussa Pörssiklubilla MPP-tapahtumaan, jossa aiheena oli myynnin digitaaliset keinot. Tapahtuman alustajana toimi tutkimustiedon tuottajan roolissa Pro Growthin Erkki Tuomi. Sisältöä esitysten muodossa, käytännön casejen näkökulmasta toivat Jarno Wuorisalo Cuutio Softwaresta ja Peter Sandeen Sandeenista.

Mihin myyjää tarvitaan? Mitä myyjän tulee osata nyt ja tulevaisuudessa? Entä ostaja, miten hän käyttäytyy b-to-b-puolella, ICT-alalla? Onko digitalisaatio hypetystä vai luoko se todellista lisäarvoa sekä ostajalle että myyjälle?

TIVIA järjesti syyskuussa Pörssiklubilla MPP-tapahtumaan, jossa aiheena oli myynnin digitaaliset keinot. Tapahtuman alustajana toimi tutkimustiedon tuottajan roolissa Pro Growthin Erkki Tuomi. Sisältöä esitysten muodossa, käytännön casejen näkökulmasta toivat Jarno Wuorisalo Cuutio Softwaresta ja Peter Sandeen Sandeenista.

”Pidä huoli asiakkaan lisäksi itsestäsi”

Tämä vuoden tutkimustuloksen mukaan digitalisaation hyödyntäminen myynnissä on ICT-alan myyntityön kuumin puheenaihe, kertoi Erkki Tuomi. Tutkimus tehdään vuosittain ICT-alan toimitus- ja myyntijohtajille. Myynti itsessään ei ole muuttunut, mutta keinovalikoima on laajentunut. Hyvä myyjä hallitsee digin lisäksi puhelinkontaktoinnin. Ei pidä unohtaa face-to-face-kohtaamisiakaan, messuja sekä muita tilanteita, joilla edelleen on tärkeä merkitys asiakkuuden hoitamisessa sekä uusien potentiaalien kohtaamisessa. On osattava pitää huolta asiakkaasta, monikanavaisesti ja pidettävä huolta myös itsestään muutoksen ollessa jatkuvaa.

”Jopa 90 % b-to-b-ostajista käyttää Googlea tiedonhakuun ostoprosessissa”

Wuorisalo painotti puheenvuorossaan sitä, että kun tietoa haetaan noinkin suuresti netistä, on yrityksen syytä löytyä! Kun mielikuvan luontiin satsataan monin eri tavoin, on huolehdittava siitä, että se vastaa todellisuutta. Verkkosivujen on vastattava todellisuutta, samoin myyjän face-to-face-tapaamisissa on toimittava samalla tavoin, kuin miten mielikuva on luotu. Myynnin ja markkinoinnin yhteispeliin kannattaa panostaa. Myynti tuntee asiakkaan ja mainonnan on tuettava myyntiä! Kannattaa ajatella tuotteen käyttöä monipuolisesti ja luoda sisältöä laajasti, koska sisältömarkkinoinnin rooli tulee jatkossakin nousemaan ja auttamaan ostajaa löytämään oikea myyjä, jolloin vuoropuhelu voi aidosti alkaa ja johtaa ratkaisuun.

”Minkä pitää muuttua, jotta tulokset paranevat?”

Sandeenin mukaan asetettuihin tavoitteisiin päästään, kun selvitetään asiakkaan ostopolku. Sen jälkeen kannattaa luoda viesti, joka saa asiakkaan ymmärtämään, miten arvokas tuote tai palvelu hänelle on. Myyntipolku rakentuu parhaimmillaan siten, kun markkinointi ja myynti toimivat yhdessä. Lopuksi hän totesi, että kannattaa keskittyä niiden asioiden parantamiseen, jotka vaikuttavat eniten tuloksiin.

Pääset tutustumaan viimeisimpään ICT-alan tutkimukseen tästä linkistä: Myynnin esteet 2017

Suuri kiitos esiintyjille sekä aktiivisille tapahtumaan osallistujille.

Seuraava TIVIAn Myynnin pyöreän pöydän aamiaistilaisuus on 28.11. Pörssiklubilla klo 8.30–10.00.

Pääosassa on tuolloin Jesse Nieminen, Co-founder at Viima. Hän on koulutukseltaan tietotekniikan diplomi-insinööri ja työskennellyt viimeiset neljä vuotta nopeasti kasvavien yritysten kansainvälisen kasvun avaamiseksi ja vauhdittamiseksi. Aiheena hänellä on ”Kansainvälisen myynnin avaaminen inboundin ja markkinoinnin automaation avulla.” Casena hän käyttää Viimaa.

Tervetuloa!

Huom! Tila on rajallinen, joten ennakkoilmoittautuminen on välttämätön. Tilaisuus on jäsenille veloitukseton, ei-jäsenille hinta on 150 euroa. Kannattaa liittyä TIVIA-yhteisöön heti ja hyödyntää etu tulemalla mukaan: www.tivia.fi/jasenyys

Nina From
TIVIA

 

tuumaa Uutiset
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi