Todellisuuden rajamailla

Pari vuotta sitten päädyin startup-skenen megatapahtumaan Slushiin arvioimaan laajaa kirjoa virtuaali- ja lisätyn todellisuuden ratkaisuja. Googlen lisätyn todellisuuden lasit oli vastikään kuopattu kontroversiaalin luonteensa vuoksi, mutta netti oli pullollaan mitä ihmeellisempiä videoita jumppasalin lattiasta hyppivistä valaista ja itsekin aloin haaveilemaan avaruustaisteluista virtuaalitodellisuudessa.

EN OIKEIN HALUNNUT MYÖNTÄÄ, mutta testattuani kaikki esillä olleet laitteet ja palvelut olin pettynyt. Grafiikka oli suttuista, kuvakulmat kovin rajallisia ja laitteet kovin kömpelöitä. Olin kyllä vaikuttunut siitä läsnäolon tunteesta, jonka parhaimmillaan sain, kun virtuaalimusavideossa vierailtiin eri henkilöiden huoneissa. Silti usko todellisuusteknologioiden mullistavuuteen lähitulevaisuudessa kärsi kovan kolauksen.

ONNEKSI teknologia ja ala kehittyy. Ammattilaiskäyttöön on jo luotu laitteistoja, joiden resoluutiot alkavat vastaamaan totuttua. Todellisuusteknologioita hyödynnetään jo esimerkiksi koulutuksessa, suunnittelussa ja markkinoinnissa. Pelikoneille tulee jatkuvasti uusia virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä pelejä ja puhelimelle lisätyn todellisuuden applikaatioita. Eikä näissä ole kyse enää pelkästään uutuudenviehätyksestä, vaan siitä, että uusi teknologia tuottaa lisäarvoa, hupia ja odottamattomiakin hyötyjä.

METROPOLIA Ammattikorkeakoulu ja Finnish Virtual Reality Association avasivat alkusyksystä uuden virtuaali-, lisätyn ja laajennetun todellisuuden teknologioihin keskittyvän Helsinki XR Centerin Arabian kampukselle. Designia ja teknologiaa yhdistävän koulutuksen lisäksi tarjolla on kasvu- ja kansainvälistymispalveluita alan yrityksille, joita Suomessa on jo ilahduttavan paljon. On hyvä, että panostamme uusiin teknologioihin, vaikka nämä eivät vielä joka kodissa tai työpaikalla näykään. Tilanne voi parin vuoden päästä olla jo aivan toinen.


Jussi Nissilä
toimitusjohtaja, TIVIA

Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi