TIVIA News: Juho Vepsäläisestä suomalaisen koodin suurlähettiläs!

21. elokuuta 2017

TIVIA oli mukana Blue Arrow Awards -kilpailussa, jossa palkittiin parhaat digipalvelut, tiimit ja tekijät. Kilpailussa Juho Vepsäläinen voitti Suomalaisen koodin suurlähettiläs -kilpailun. Palkinto jaettiin yhteistyössä Koodia Suomesta -yhdistyksen kanssa.

TIVIA oli mukana Blue Arrow Awards -kilpailussa, jossa palkittiin parhaat digipalvelut, tiimit ja tekijät. Kilpailussa Juho Vepsäläinen voitti Suomalaisen koodin suurlähettiläs -kilpailun. Palkinto jaettiin yhteistyössä Koodia Suomesta -yhdistyksen kanssa. Kisan päätuomarin, Alma Talentin Mikko Torikan mukaan valinta oli vaikea ja kaikki finalistit kovia. Kategorian muut finalistit olivat avoimen lähdekoodin hankkeista tunnettu Antti Virtanen ja Bluebird-kirjaston kehittäjä Petka Antonov.

“Menestyvä palvelu kaipaa monenlaisia onnistumisia: hyvää asiakaskokemusta, toimivan toteutuksen kuin järkevän bisnesmallinkin. Haluamme toimia sillanrakentajina eri ammattikuntien välillä ja kutsumme kisaan koko Suomen digimaailman. Vastineeksi tarjoamme hyvät bileet ja näkyvyyttä kisatöille”, kommentoi kilpailun järjestäjäyhdistyksen Parempia digitaalisia palveluita ry:n puheenjohtaja Lauri Svan.

”Mene sinne, missä on asiakas!”

Juho Vepsäläinen peräänkuuluttaa aktiivisuutta sekä yhteistyötä. Hän liikkuu paljon Suomessa ja maailmalla mm. kouluttamassa JavaScript-kehittäjiä verkostoituen itse aktiivisesti. Kontakteista syntyy yhteisö, jossa jokainen oppii toinen toisiltaan tekemällä yhdessä sekä kehittäen jatkuvasti uutta ja parempaa.

Kilpailut tuovat näkyvyyttä, mutta niitä on vähän ja tunnettuus on heikko. Markkinoinnin ja myynnin vahvistamista hän peräänkuuluttaa kaikessa näkyväksi tekemisessä. Omia vahvuuksia pitäisi hyödyntää paremmin sekä kilpailla heikkoutta vastaan. Hänen viestinsä liiketoiminnan kehittämiseksi on: ”Mene sinne, missä on asiakas!”.

Tulevaisuutta hän ennustaa näin: alan suurimmat haasteet liittyvät yhteiskunnallisen ja teknisen kehityksen yhteensovittamiseen. Työn luonne muuttuu ja paljon työtä häviää, tilalle tulee muuta. Pienen maan näkökulmasta katsottuna tämä on haaste, koska markkinat ovat kaikilla samat. Suomen tulisi hyödyntää omia etujaan tehokkaammin!

Olen Juho Vepsäläinen, SurviveJS Oy:n perustaja, filosofian maisteri (tietotekniikka). Valmistuin Jyväskylän yliopistosta 2011, jonka jälkeen toimin vuosia freelancerina.

Koko case sai alkunsa lokakuussa 2014, jolloin kommentoin erästä blogipostausta. Ymmärsin että webpack on hyvä työkalu, jossa on kuitenkin huono dokumentaatio. Lähdin korjaamaan ongelmaa keittokirjamaisesti ja yritin tarjota ideaa kustantajalle, jota aihe ei kiinnostanut. Päädyin siis omakustantamiseen ja hieman erilaisempaan malliin. Yritys syntyi vuonna 2016 kuin vahingossa oman mielenkiinnon kohteesta.

Tuosta kommentoinnista kasvoi ensimmäinen kirjani, jossa käytiin sekä webpackin että Reactin perusteet läpi. Sittemmin olen pilkkonut kirjan kahtia ja jatkanut iterointia edelleen. Nyt liiketoiminta on sekä kirjailua että aihepiirin koulutusta Euroopan markkinoilla.

Alkuperäisen kirjaprojektin tavoitteena oli päästä uralla eteenpäin. Näin jälkikäteen ajatellen tuo oli ihan järkevä veto, jonka olisi voinut tehdä aiemminkin.

MOTTO: Yrittänyttä ei laiteta!

Blue Arrow Awardsin tarkoituksena on tuoda esiin digipalvelujen onnistumisia. Viime vuonna palkinnon saivat mm. Finnairin uusittu viihdejärjestelmä ja yrittäjäkasvatusta kouluihin tuova Yrityskylä. Kilpailun järjestää Parempia digitaalisia palveluita ry, jonka tavoitteena on nostaa suomalaisen ohjelmistokehityksen laatua.

Teksti: Nina From

 

tuumaa TIVIA News
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi