TIVIA News: Digitaalinen käyttökokemus on kaiken a ja o

17. maaliskuuta 2019

Digitaalinen käyttökokemus koostuu kolmesta tekijästä, liiketoiminnan vaatimukset, käyttäjien odotukset käyttökokemuksesta sekä käyttöliittymän kehitys.

Internetissä toimiva hyvä kauppapaikka tai muu palvelu ei ole koskaan valmis. 

"Käyttökokemusta on viilattava koko ajan. Meillä on sellaisia asiakkaita, jotka tekevät päivittäin kymmeniä muutoksia palvelusivustoilleen, ja sen lisäksi automatisoidut tekoälyyn perustuvat systeemit tekevät samanaikaisesti lisää muutoksia", sanoi Mikael Gummerus Frosmolta TIVIAn Käyttöliittymät kilpailukykytekijänä -tilaisuudessa lokakuussa. 

Yksi perussyy jatkuvaan käyttökokemuksen kehittämiseen on siinä, että mainostaminen verkossa on kallistunut niin, ettei enää ole kannattavaa hankkia uusia asiakkaita pelkän mainonnan avulla. Hyvällä käyttäjäkokemuksella saadaankin laskettua merkittävästi uusasiakashankinnan kustannuksia. 

Mikael Gummeruksen perustama Frosmo valittiin vuoden 2017 tietotekniikkapalveluksi. Frosmon ohjelmisto on kehitysalusta ketterän ja dataan perustuvan käyttäjäkokemuksen luomiseen. Selainkäyttöisen ohjelmiston voi asentaa minkä tahansa web-palvelun päälle. TIVIAn perusteluissa todettiin, että palvelussa yhdistyvät teknologinen innovaatio ja markkinatarpeen tunnistaminen. 

"Tämä on oikeastaan silta uusien ja vanhojen teknologioiden välillä. Asiakas saa tästä ennennäkemätöntä nopeutta ja joustavuutta käyttöliittymän kehittämiseen", kertoo Gummerus. 

Viimeisimpien tutkimusten mukaan kuitenkin vasta kymmenen prosenttia yrityksistä kehittää jatkuvasti käyttökokemusta. Vedonlyönti ja matkailu ovat kehityksen kärjessä. 

"Niitä kahta alaa kannattaa seurata. Vedonlyöntihän on kaikkialla samanlaista, joten käyttäjäkokemus on alan yrityksille ainoa keino erottua. Matkailussa 90 prosenttia liiketoiminnasta on siirtynyt verkkoon, joten erottuminen on todella tärkeää", Gummerus totesi. 

Keskeistä on siis datan kerääminen ja sen analysointi. Niiden avulla hiotaan palvelua ja kehitetään liiketoimintaa. Mitä nopeammin ja ketterämmin sen saa tehtyä, sen parempi. Kuluttajilla on käytössään myös erilaisia päätelaitteita ja niiden määrä on tulevaisuudessa vielä kasvamassa, joten hyvän käyttäjäkokemuksen pitää siirtyä saumattomasti laitteesta toiseen. 

Teksti Ismo Savolainen

Kuva Frosmo

Digitaalinen käyttökokemus koostuu kolmesta tekijästä, liiketoiminnan vaatimukset, käyttäjien odotukset käyttökokemuksesta sekä käyttöliittymän kehitys.

 

tuumaa TIVIA News
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi