Tietohallintojohtajan rooli muuttuvassa maailmassa

15. toukokuuta 2025

Tietohallintojohtajan tehtävä on kyseenalaistettu säännöllisesti. Roolin on ennustettu

häviävän digijohtajien (CDO) tai teknologiajohtajien (CTO) myötä, kuten myös teknologian ja tekoälyn kehittymisen johdosta. Tulevaisuuden ennusteista huolimatta tietohallintojohtajan tehtävä on kuitenkin entisestään voimistunut ja sen merkitys kasvanut.


Tietohallintojohtaja versio 2.0 on monen osaamisen yhdistelmä, joka toimii yrityksessä usein eri rooleissa. Tietohallintojohtaja versio 2.0 ymmärtää teknologioita, arkkitehtuuria, dataa, kyberturvaa, monitoimittajayhteistyötä ja sen toimivuutta, regulaation vaatimuksia, yritysjärjestelyjen tarpeita, liiketoimintaprosesseja, henkilöstö- ja asiakaskokemusta,

digitaalisia palvelupolkuja ja käyttäjäkokemusta sekä vielä näiden lisäksi muutosjohtamista ja organisaatiokulttuurin kehittämisen tarpeita. Melkoisen hengästyttävä luettelo.


Tietohallintojohtaja edistää kehitystoimenpiteitä ja samalla tasapainoilee päivittäisen arjen

sekä sen haasteiden kanssa. Laajan kokonaisuuden lisäksi tietohallintojohtaja arvioi

nykytilannetta peilaten menneeseen ja katsoen tulevaisuuteen konkretisoiden pitkän

tähtäimen visiot ja suunnitelmat toimenpiteiksi. Tietohallintojohtaja ymmärtää sisäisten

prosessien merkityksen ja siten vaikuttaa sekä tukee toimillaan toimintatapojen

muodostumista, muutosjohtamista ja yrityskulttuurin rakentamista. Tietohallintojohtaja

toimii tulkkina liiketoiminnan ja teknologian soveltamisen välillä yrittäen luoda eri osapuolille konkretiaa ja selkeyttää tarvittavia toimenpiteitä. Toimiessaan eri toimintojen kanssa hän pystyy hahmottamaan ja kommunikoimaan yhteistä kokonaiskuvaa.


Tietohallintojohtajan vastuu ei vaikuta supistuneen tai merkitys vähentyneen. Ennemminkin alati muuttuvassa maailmassa, jossa liiketoiminta tukeutuu vahvasti teknologioihin ja dataan, merkitys on entisestään kasvanut. Yritykset tarvitsevat johtajia, jotka ymmärtävät liiketoiminnan ja teknologian mahdollisuuksia, pystyvät tuomaan teknologiaa ymmärrettäväksi ja rohkaisevat niiden käyttöön. Johtajia, jotka osaavat tukea jatkuvan osaamisen kehittämisen ja kulttuurimuutoksen syntymisessä.


Tietohallintojohtajan roolille on jatkossakin tarve, mutta onko rooliin tulijoita? Löytyykö

halukkaita ottamaan suurta vastuuta ja toteuttamaan muutoksia. Tukeaksemme uusia

kasvavia ja nykyisiä loistavia tietohallintojohtajia onnistumaan tehtävässään yritys voi

edesauttaa onnistumista seuraavilla keinoilla:


  1. Yrityksellä on IT-strategia/-suunnitelma, joka on osa liiketoimintastrategiaa. Tietohallinnon tavoitteet ovat linjassa yrityksen pitkän aikavälin strategian kanssa, ja tietohallintojohtajalle annetaan selkeät mittarit, jotka auttavat mittaamaan IT:n arvon tuottoa ja vaikutusta liiketoimintaan sekä tietohallintojohtajaa oman työn priorisoinnissa.

  2. Tietohallintojohtaja on johtoryhmän jäsen, joka mahdollistaa, että IT on mukana liiketoimintapäätöksissä eikä pelkästään tukifunktio. Tämä auttaa varmistamaan, että IT-ratkaisut tukevat liiketoiminnan kasvua ja kilpailukykyä.

  3. IT budjetti on riittävä. Budjetilla varmistetaan, että IT:lle myönnetään riittävät resurssit ja investoinnit digitalisaatioon, tietoturvaan ja teknologisiin innovaatioihin. IT-budjettia ei nähdä vain kuluna, vaan strategisena investointina yrityksen tulevaisuuteen.

  4. Yritys panostaa henkilöstön ja osaamisen jatkuvaan kehittämiseen, jolloin henkilöstöllä on kyvykkyyksiä käyttää digitaitoja ja omaksua uusia toimintatapoja.

  5. Yrityksessä tuodaan teknologiaa näkyväksi ja kannustetaan keskusteluun, jolloin rohkeus keskustella myös IT:n ja teknologian hyödyistä ja niiden mahdollisuuksista kasvaa. 


Tietohallintojohtajan rooli on hyvin merkityksellinen jatkossakin, ja tehtävän moninaisuus

tulee entisestään kasvamaan teknologiakehityksen ja regulaation myötä.

Satu Palviainen, 
Group CIO,
SVP ICT,
COR Group

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi