- Tarina jatkuu kanavasta toiseen Digitalisoituminen yhdistää erilliset myynti- ja markkinointikanavat. Myös perinteisissä myymälöissä hyödynnetään uusia digitaalisia mahdollisuuksia myynnin edistämiseksi. Olennaista on ymmärtää, millainen asiakkaan käyttäjäkokemus on tässä eri kanavien muodostamassa kokonaisuudessa. Keskeiset termit ovat omni-channel ja 4 screen revolution. Uusilla tekniikoilla pystytään tunnistamaan lähettyvillä oleva mobiili älylaite ja tämä mahdollistaa tarjousten lähettämisen potentiaaliselle asiakkaalle, kun hän on tutkailemassa vaikkapa lenkkitossuja tai käsilaukkuja. Jotkut brändit hyödyntävät omia tilaisuuksiaan muualta maailmasta näyttämällä ne livenä suurilla näytöillä muissa liikkeissään.
- Kampanjat jäävät historiaan Markkinoinnin automatisoituminen muuttaa markkinoinnin aidosti ympärivuorokautiseksi. Kampanjalähtöinen markkinointi muuttuu personoiduiksi, digitaalisiksi viesteiksi, jotka tavoittavat potentiaalisen asiakkaan juuri oikeaan aikaan. Paikannustiedot ja läsnäolon tunnistaminen mahdollistavat kohdennetun markkinoinnin mobiilisovelluksilla. Myös digitaalista läsnäoloa voidaan hyödyntää ja viestejä voidaan lähettää vaikka digilehdestä autouutista lukevalle käyttäjälle. Mutta jos ei ymmärrä, kuinka mahdollinen asiakas kokee erilaisten kanavien hyödyntämisen ja miten hän niissä toimii, niin hänestä ei ehkä koskaan tule asiakasta.
- Vaikuttajaverkostot puhuvat, kuuleeko johto Sosiaalista mediaa kuuntelemalla saa tietää, mitä oma brändi oikeasti asiakkaille merkitsee. Myös markkinointi- ja myyntijohdon on osallistuttava yrityksen kannalta relevanttien verkostojen keskusteluihin. Datan analysoinnin nopeuden lisäksi on tärkeää, kuinka nopeasti ja osuvasti tietoa pystytään hyödyntämään jatkokeskusteluissa. Sosiaalinen litterointi ja oman roolin ymmärtäminen ovat tärkeitä. Keskusteluihin osallistuvien on ymmärrettävä oman roolinsa lisäksi myös edustamansa organisaation taso.
- Myynti muuttuu asiantuntemuksella johtamiseksi Digitalisoitumisen ja automatisoinnin kautta myynnin rooli muuttuu, koska asiakkaalla on perustiedot ja -vertailut jo olemassa. Sosiaalinen myynti onkin enemmän omalla asiantuntemuksella johtamista. Haasteena on saada koko oma porukka osallistumaan aktiivisesti. Osallistumisen on oltava persoonallista ja omannäköistään. Sillä ei ole niinkään väliä, onko osallistumiskanava oma vai jonkun toisen.
- Uteliaisuus on hyvästä! Digitalisoituminen on paljon laajempi käsite kuin verkkokaupat tai hakukoneoptimointi. Uusia sovelluksia ja ideoita syntyy koko ajan. Onkin tärkeää pysyä ajan hermolla ja olla avoin uusille mahdollisuuksille, joita tarjoavat esimerkiksi mobiilisovellukset. Uusia markkinointivälineitä voivat olla esimerkiksi Vinen tai Snapchatin kaltaiset viestien välityspalvelut. Visuaalisuuden ja videoiden merkitys kasvaa koko ajan. Audiovisuaalisen tarinankerronnan läpimurrosta on puhuttu pitkään, mutta nyt se on oikeasti tapahtumassa vauhdilla. Nopeus ja lyhyys haastavat tarinoiden tekijät, mutta sitä ehkä helpottaa kun pitää mielessä, että ihmiskeskeisyys, tunne ja huumori puhuttelevat ihmisiä.
Tällä palstalla ICT-maailman tunnetut vaikuttajat jakavat ajankohtaisia vinkkejä.
Asiakkuustoimisto SEK Loyalin toimitusjohtaja Satu Yrjänen vinkkaa, miten digitalisoituminen muuttaa markkinointia ja myyntiä.
Tällä palstalla ICT-maailman tunnetut vaikuttajat jakavat ajankohtaisia vinkkejä.
Asiakkuustoimisto SEK Loyalin toimitusjohtaja Satu Yrjänen vinkkaa, miten digitalisoituminen muuttaa markkinointia ja myyntiä.
tuumaa TIVIA News