Reilu kahden vuoden työ saatiin onnistuneesti maaliin – 2M-IT sai arvostetun ISO/IEC 27001:2013-sertifikaatin

12. joulukuuta 2022 kirjoittaja
Reilu kahden vuoden työ saatiin onnistuneesti maaliin – 2M-IT sai arvostetun ISO/IEC 27001:2013-sertifikaatin
Teräs Olli

2M-IT:n toimistolla nähtiin marraskuun alussa tyytyväisyyttään myhäileviä työntekijöitä. Kahden vuoden urakka saatiin onnistuneesti päätökseen, kun yritys sai hartaasti odottamansa tiedon ISO/IEC 27001:2013 tietoturvallisuuden hallintajärjestelmäsertifikaatin myöntämisestä. Asiakkaille tämä tietää kattavaa laatutakuuta ja turvallisuutta.

2M-IT on yli 700 henkilöä työllistävä, sosiaali- ja terveydenhuollon tietoteknisiä palveluita tuottava julkisomisteinen yhtiö. Yrityksen omistus keskittyy vuoden 2023 alussa 16  hyvinvointialueelle, joille 2M-IT tuottaa laajasti erilaisia tietoteknisiä palveluita.
”Kannamme yhteiskuntavastuumme julkisomisteisena yhtiönä tuottamalla kestäviä ja kustannustehokkaita palveluita, tekemällä vastuullisia julkisia hankintoja ja rakentamalla vuoropuhelua eri toimijoiden välillä” kertoo liiketoimintajohtaja Satu Ylisiurua-Hemminki.

”Lyhyesti summattuna haluamme olla asiakkaan arjessa mukana ja tuottaa siihen soveltuvia, lisäarvoa tuovia palveluita.”

Reilu kahden vuoden määrätietoinen ja vaativa kehitystyö

Pitkään alalla toiminut SOTE-toimialan ICT-asiantuntijaorganisaatio kehittää alati ratkaisuja sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämiseksi, ja tähän liittyi myös päätös lähteä tavoittelemaan ISO/IEC 27001:2013-sertifikaattia vuonna 2020.

Sertifikaatin saavuttamisen vaatimaa kehitystyötä voisi kuvata urheilutermein pitkänmatkan juoksuksi. Hallituksen asettamasta strategisesta tavoitteesta starttasi määrätietoinen työskentely, johon oltiin sitoutuneita koko talotasolla.
”Ei tämä helposti tullut, vaan vaati sitoutunutta työskentelyä kaikilta. Panostus oli merkittävä,” Ylisiurua-Hemminki kertoo.

”Auditoinnin aikana haastateltiin lähes sata asiantuntijaamme. Sertifikaatti kattaa kaikki 2M-IT:n tuottamat palvelut, toimipisteet ja asiakkaat. Olemme saavuttaneet nyt tietyn laatutason. Tietoturvan ja laadun tae on jatkuva kehittäminen ja varmistaminen, jotta laatutaso pidetään ja että organisaatiomme kehittyy edelleen. Tämä on osa jatkuvan parantamisen toimintamalliamme”, täydentää laatu- ja riskienhallintapäällikkö Nina Raula.

Satu Ylisiurua-Hemminki jatkaa: ”Olemme asiakkaiden omistama inhouse-toimija ja missiomme on tuottaa lisäarvoa tällä toimintamallilla, autamme asiakkaitamme parantamaan SOTE-palvelujen vaikuttavuutta ja tuottavuutta. Erotumme muista toimijoista juuri tämän lisäarvon kautta, ja haluaisimmekin nähdä itsemme ikään kuin asiakkaan saumattomana jatkeena.”

Kuvassa vasemmalta: Rami Kokkala, Nina Raula, Ari-Pekka Ketola ja Satu Ylisiurua-Hemminki.

Kuvassa vasemmalta: Rami Kokkala, Nina Raula, Ari-Pekka Ketola ja Satu Ylisiurua-Hemminki.


Iso urakka saatiin päätökseen, kun akkreditoitu organisaatio Inspecta Sertifiointi Oy myönsi arvostetun sertifikaatin marraskuun alussa 2022.

”Juuri saamamme sertifikaatti on merkittävä asia myös siinä mielessä, että asiakkaamme ovat julkishallinnon toimijoita ja heillä on tarkat, standardoidut tietoturvavaatimukset. ISO/IEC 27001:2013 on tämän hetken tärkein tietoturvaan liittyvä sertifikaatti, jolla mitataan organisaation tietoturvaan liittyvää kypsyyttä. Kun sen kykenee täyttämään, vastaa kattavasti kaikkiin tietoturvavaatimuksiin. Voimme hyvällä omallatunnolla nyt kertoa, että täytämme kaikki nämä vaatimukset. Asiakkaamme voivat olla luottavaisin mielin”, Ylisiurua-Hemminki sanoo.

”Sertifikaatti on yksi osoitus siitä, että tarjoamiemme palveluiden kautta varmistamme asiakkaillemme riittävän tietoturvallisuuden tason. 2M-IT:n kyberturvapalvelu on laadukasta ja viemme ISO/IEC 27001:2013-standardin vaatimuksia asiakkaidemme IT-ympäristöihin ja IT-palveluihin", kyberturvapäällikkö Rami Kokkala sanoo.

”Tietoturvallisuuden kehittäminen on strateginen tavoite 2M-IT:lle. Tämä sertifikaatti oli meidän tämän vuoden tärkein tavoitteemme ja nyt se saatiin onnellisesti maaliin. Nyt meillä on jo aiemmin myönnettyjen sertifikaattien lisäksi tämä uusin”, kertoo kehityspäällikkö Ari-Pekka Ketola.

”2M-IT:n palvelunhallinnan johtamisjärjestelmälle on myönnetty myös IT-palvelunhallinnan ISO/IEC 20000-1:2018, ja Laadunhallinnan ISO 9001:2015 -sertifikaatit. Olemme ainoa julkisomisteinen sosiaali- ja terveydenhuollon ICT-palveluja tarjoava yhtiö, jolla on nämä kaikki kolme sertifikaattia tässä laajuudessa”, Nina Raula täydentää.

”Näiden lisäksi meillä on myös Lääkinnälliset laitteet ISO 13485:2016 -sertifikaatti, jonka kattavuus on 2M-IT:n tietojohtamisen alustapalvelut ja siellä tuotteena tietoallas”, Raula jatkaa.

”Tämä tarkoittaa, että meille myönnetyt laatusertifikaatit käsittävät koko henkilöstömme ja kaikki palvelumme. Koko henkilöstölle järjestetään vuosittain koulutuksia.”, Ari-Pekka Ketola sanoo.

Turbulentissa maailmantilanteessa tietoturvallisuuden hallinnan merkitys korostuu

Tietoturvakysymykset niihin liittyvine haasteineen ovat olleet vahvasti esillä viime aikoina. Muun muassa kyberhyökkäyksiin täytyy kaikkien yritysten, niin yksityisten kuin julkishallinnon, varautua.

”Erityisessä tässä ajanhetkessä, kun puhutaan esimerkiksi kyberhyökkäyksistä ja Venäjän toimista, turvallisuus korostuu. Nämä asiat ovat aivan keskeisiä tällä kriittisen tärkeällä toimialalla ja niiden merkitys tulee entisestään kasvamaan. Meillä tämä on nyt arvioitu ja hyväksi todettu”, Ylisiurua-Hemminki toteaa.

Teksti: Onerva Österberg
Kuvat: 2M-IT, Jerry Saarinen, Samu Lehtinen


2M-IT on TIVIAn valtakunnallinen kumppani.
Lue lisää kumppanuudesta.


TIVIA News on TIVIAn jäsenlehti, jonka ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 2016. Lehti ilmestyy myös osana painettua Tivi-lehteä.

TIVIA Newsin artikkelit julkaistaan myös digitaalisina versioina TIVIAn verkkosivustolla, jossa ne ovat myös vapaasti luettavissa. Lisäksi TIVIA Newsin digitaalinen näköislehti on vapaasti luettavissa TIVIAn verkkosivustolla.

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi