Workshoppaamista workshopissa
Ensimmäinen valinta oli työtavan valinta. Haasteena oli rajallinen aika, reilu tunti. Toinen haaste oli se, että ryhmiä tuli olemaan monta ja kunkin ryhmän viettämä aika pisteellä olisi vieläkin rajallisempi, vain noin 15 minuuttia. Ajattelin teettää workshopissa ryhmillä suunnittelussamme käyttämämme työkalun kanssa esimerkkitapauksen, jolle annoin löysät raamit. Teeman tulisi liittyä tulevaisuuden autoiluun. Jokainen ryhmä kehittäisi sitten edellisen ryhmän tuotoksia eteenpäin ja visiona oli ajatus, että lopputulos olisi koko osallistujajoukon tuotos. Tällöin esittelisin samalla omia työtapojamme, joihin kuuluu oleellisesti asiakkaan kanssa yhdessä tekeminen, workshoppaaminen ja yleisesti meidän tapamme suunnitella palveluja käyttäjälähtöisesti. Näistä aihepiireistä asiantuntijamme ovat kirjoittaneet jo loistavia blogeja, Vappu palvelumuotoilusta https://blog.ambientia.fi/2015/08/10/erinomainen-digitaalinen-kayttajakokemus-suunnitellaan-palvelumuotoilun-avulla ja Jarkko workshopeista https://blog.ambientia.fi/2015/09/02/pois-turhat-palaverit-pidetaan-muutama-hyva-tyopaja.Työkaluna Customer Journey Map
Varsinaiseksi työkaluksi valitsin Customer Journey Map -tekniikan, suomentaa sen voisi vaikka käyttäjän polun mallintamiseksi. Kyseinen työkalu sopii hyvin laajojen kokonaisuuksien tarkempaan analysointiin ja niiden tekemiseen ymmärrettäviksi käyttäjälähtöisesti. Lue lisää Customer Journey Mapista täältä.No, miten se meni?
No miten itse workshop sitten sujui? Oikein hyvin, varsinkin alkuun. Teemanahan oli tulevaisuuden autoilu. Ensimmäisen ryhmän kanssa saatiin valittua mallinnettava polku, käyttäjä joka polulla liikkuu ja käyttäjän tavoite. Seuraava ryhmä jatkoi sitten polun päävaiheiden parissa ja alkoi määritellä kosketuspisteitä. Niitä löytyi edelleen oikein mukavasti ja keskustelua oli paljon teemaan liittyvistä asioista, kuten oli tarkoituskin.
