HELMIKUUSSA pidetyssä vuoden ensimmäisessä tilaisuudessa ICT Ladies Helsinki tutustui vahvan tunnistuksen näkökulmiin Netsin ja Telian perehdyttämänä.
Aluksi kuulimme Netsin esityksen vahvan tunnistuksen palveluista ja ekosysteemistä sekä palveluiden kehitysnäkymistä. Esimerkkejä vahvan tunnistuksen keinoin tapahtuvasta päivittäisen elämän digitalisaatiosta olivat kuluttajien ja yritysten sopimusprosessien sekä laskujen maksun automatisoituminen.
Telia perehdytti meitä Valtion luottamusverkostoon, palveluiden vahvan tunnistuksen hankintaan ja käyttöönottoon. Kuulimme myös, mitä muutoksia on tapahtumassa. Sitä, kuinka tunnistautuminen julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin olisi tarkoituksenmukaisinta jatkossa järjestää ollaan kartoittamassa. Muita esiteltyjä hankkeita olivat Sisu ID sekä Poliisin mobiilihenkilökortti.
MAALISKUUSSA ICT Ladies tutustui Suomen Pankin IT:n arjen kehityshankkeisiin, ja sen rooliin osana keskuspankki- ja valvojatoimintaa.
Tietohallinto-osasto vastaa tietojärjestelmistä sekä asiakirja- ja tietopalveluista. IT-palvelut tarjotaan kuuden asiakkuustiimin ja kolmen tukitiimin voimin. Osaston muita tehtäviä ovat mm. datan ja analytiikan kehittäminen, ohjelmistorobotiikkahankkeiden hallinta, keskitetyn avoimen datan palveluportaalin ylläpito sekä teknologian ja projektityön kehittäminen.
Keskuspankki on arvostettu työnantaja, joka panostaa henkilöstönsä (noin 370) työhyvinvointiin ja tarjoaa haasteita sekä mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen. Tilaisuuden päätteeksi opastettu taidekierros paljasti ainutlaatuiset taideaarteet historiallisessa työympäristössä, Suomen Pankin (perustettu 1811) päärakennuksen tiloissa.
HUHTIKUUSSA ICT Ladies kurkisti Suomen kansallisoopperan verhojen taakse ja sai kuulla, kuinka tehokkaasti kahden hengen tiimi hoitaa oopperatalon IT-toiminnot lukuun ottamatta näyttämötoimintaa. Tietojärjestelmiä on käytössä noin 65, joista ydinjärjestelmiä ovat: henkilöstö-, taloushallinto-, tuotannonsuunnittelu- sekä lipunmyyntijärjestelmä. Kumppanit hoitavat konesalitoiminnot, tietoliikenteen, service desk -palvelut sekä lähituen.
Erityisesti hallinnolliset projektit kattavan projektisalkkujärjestelmän käyttöönotto on tehostanut toimintaa: aiemmin yhtäaikaisia projekteja oli 58, nyt 13. Toiminta on suunnitelmallista, projektien läpivienti tehokasta ja lisäksi tieto kulkee.
Vierailun kruunasi opastettu talokierros, joka avasi näyttämön takana olevan upean maailman, jossa työskentelee lähes 570 kuukausipalkkaista työntekijää.
Teksti: Merja Snickeri ja Tarja Rantala
tuumaa TIVIA News