Finnparkin komentokeskuksessa
21. kesäkuuta 2020
kirjoittaja
Teräs Olli
Pitky ry pääsi tutustumaan 50-vuotisjuhliaan viettävän Finnparkin päätoimitiloihin. Tampereen kaupungin omistaman osakeyhtiön päätoimialat ovat pysäköinti ja siihen liittyvä kiinteistöliiketoiminta. Finnparkilla on seitsemän omaa pysäköintitaloa ja kaikkiaan yli 30 operointikohdetta, esimerkiksi P-Hämppi, Ratina ja Pasilan Mall of Tripla. Yli 50 oman työntekijän lisäksi sovelluksia suunnitellaan ja toteutetaan kumppanien kanssa. Talolla on omia koodaajia, mutta välillä samoissa tiloissa istuu yhteistyökumppanien, kuten Vincitin työntekijöitä.
Operatiivisen johtajan Tami Koivuniemen opastuksella tutustuimme toimintaan useammasta näkökulmasta: yrityksen, työntekijöiden, kaupunkilaisen ja asiakkaan – toivatpa osallistujat kunnallispolitiikkaakin mukaan.
Aluksi Koivuniemi kertoi toiminnasta, yrityksen rakenteesta ja yhteistyökumppaneista, järjestelmistä, niihin liittyvästä raudasta, sovelluksista ja niiden kehittämisestä. Pysäköintijärjestelmät ovat sidoksissa yllättävän moniin järjestelmiin. Erilaisia järjestelmän toimittajia ja rajapintoja on useita. Pelkkä puomin avaus ja sulkeminen eivät riitä, vaan erilaiset lipunvaraus- ja kanta-asiakasjärjestelmät sekä tilanneseurannat synkronoidaan automaattiseen kulunvalvontaan ja -ohjaukseen.
Näimme käytännössä, miten heatmappien kautta saadaan tietoa, jolla voidaan analysoida ja suunnitella parkkihallien toiminnan lisäksi myös kaupunkitason liikennesuunnittelua. Osa datasta on avointa, mutta osa on pidettävä suljettuna tietoturvasyistä. Näimme, että parkkihallit ovat Tampereella päivisin kohtuullisen täynnä ja tiettyjen ylösnousupaikkojen viereiset paikat suosituimpia.
Rekisteritunnistuksen lisäksi pysäköinnin helpottamiseen ja ohjaukseen käytetään optista hahmontunnistusta. Nykyään molempien toimintavarmuus on varsin hyvä – huonossakin kelissä yli 99 %. Dataa käyttävät hyväkseen myös autojen ja navigaattoreiden valmistajat ja näin se päätyy autoilijan hyödyksi turvaamaan ja helpottamaan pysäköintiä. Edelliset ovat tutkimusten mukaan tärkeimpiä tekijöitä pysäköinnissä. Pysäköinnin valvontakin on varsin teknistä, sillä pysäköinninvalvojien lisäksi kamera-autot skannaavat parkkipaikkoja.
Omien sovellusten kehittämisessä Finnparkilla on vahvaa tietotaitoa. Suositun Moovy-pysäköintisovelluksen kehityksen taustalla oli paljon erilaisia fyysisiä laitteita ja sovelluksia. Tavoitteeksi asetettiin ”törmäyttää” parkkipaikat ja autot (pysäköijät) ja tuottaa siihen toimiva, turvallinen ja helppokäyttöinen ratkaisu, jossa myös maksaminen on mahdollisimman helppoa. Finnpark järjesti asiakastyöpajoja, joihin osallistui useita yhteistyötahojen edustajia. Luotiin alusta, jonka lopputuloksena voitiin purkaa vanhat ja kankeat useilta toimittajilta ja myös eri maista tulleet järjestelmät ja ottaa käyttöön oma tamperelainen järjestelmä.
Valvontakeskuksessa näimme, miten toimintaa valvotaan ja asiakkaita autetaan 24/7 Finnparkin eri toimipisteissä. Lopuksi Koivuniemi maalaili yrityksen ja Moovyn tulevaisuutta. Keskustelimme rakennus- ja liikennepolitiikasta, autojen käytöstä ja tietysti ratikasta.
Teksti ja kuva Ilpo Tolvanen
tuumaa TIVIA News