Tie kiemurtelee kuin Keski-Euroopassa keväisessä lehtometsässä samalla kun kirkas keväinen aurinko toivottaa tervetulleeksi Aulankoon. Olen saapunut Hämeenlinnaan Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssiin, tuttavallisemmin ITK-päiville.
Hotelli täyttyy ääriään myöten pedagogiikasta ja sen edistämisestä digitaalisin avuin. Käytävillä pääsee tutustumaan uusimpiin laitteisiin, härpäkkeisiin ja kaiken maailman projektoreihin. Kyllä tästä ilmapiiristä liitupöly on kaukana, vaikka kansankynttilöitä sivuutan niin oikealta kuin vasemmalta. Samalla tulee vaihdettua kuulumisia sitten viimevuotisten ITK-päivien.
Systeemityön ystävänä minua erityisesti kiehtoo täällä, miten käsinkosketeltavasti digitaalisuus leikkaa koko opetusta. Puhutaan uusimmasta opetusteknologiasta, mutta samalla siihen istutetaan tuoreimmat pedagogiset sovellukset. Ei unohdeta tiedon kulkua eikä erityisesti sen suojaamista. Sosiaali- ja terveydenhuoltoa lukuun ottamatta en ole muilla toimialoilla törmännyt tietosuojan suhteen yhtä valveutuneeseen käyttäjäkuntaan. Ja hyvä niin, onhan ne lasten tietoja, mitä käsitellään. Tästä päästäänkin aasinsiltaa pitkin prosesseihin ja pohdittiin mm. teknologian vaikutusta opetuksen laadun parantamisessa. No, tulin nyt vahingossa kuvanneeksi perinteisen kokonaisarkkitehtuurin neljä arkkitehtuuritasoa: teknologia-, tietojärjestelmä-, tieto- ja toiminta-arkkitehtuuri. Ollaan siis systeemisessä ytimessä. ITK-päivillä.
Suurimman huomion päivien annissa kahmaisee kuitenkin tämän hetken se suurin ja kaunein, tekoäly. Tekoälyn erilaisia käyttötapoja ja hyviä käytänteitä esiteltiin paljon. Käytiin paljon keskustelua tekoälyn vaikutuksesta perinteiseen opettamiseen. Tuhoaako se sen? Pitäisikö se kieltää vai päinvastoin jopa kehottaa sen hyödyntämiseen? Itse en kieltämiseen usko, tekoäly on tässä ja nyt eikä meidän auta kuin ymmärtää miten siitä saadaan meille hyvä renki sen sijaan että pidetään sitä pahana isäntänä. Varmaa kuitenkin on se, että yksiselitteistä vastausta tai toimintamallia meillä ei vielä ole. Mutta asian pohtimiseksi ITK-päivät on mitä parhain alusta. Onhan paikalla sekä pedagogiikan että teknologian osaajat aina varhaiskasvatuksesta korkeakouluihin saakka.
Kuva: Keväinen Aulanko helli pedagogeja ihan epädigitaalisestikin.
"Suomen suurin digitaalisen koulutuksen ja oppimisen tapahtuma Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa järjestettiin Hämeenlinnassa Aulangolla 17.-19.4.2024."
https://itk-konferenssi.fi/