Luova työelämä 2030 -hanke

Kyllä. Sinäkin olet luova.


Luovuus nimittäin asuu meissä kaikissa, ihan jokaisessa. Termi tosin saattaa hämätä. Arkisemmin ilmaistuna kyseessä on kyky ratkaista ongelmia ja löytää uusia, entistä toimivampia tapoja tehdä asioita. Viimeistään nyt kuulostaa tutulta, vai mitä?

Luovuus saattaa toki joskus piileskellä pinnan alla, mutta onneksi sitä voi mitata, kasvattaa ja vahvistaa. Se kannattaa, sillä kyseessä on yksi nykypäivän työelämän olennaisimmista taidoista. Ammatillinen supervoima, joka edistää sekä työhyvinvointiasi että uraasi. Yritysten innovointia, uudistumista ja kasvua. Ja lopulta koko Suomen kilpailukykyä.

Luova työelämä 2030 on sukellus suomalaisen luovuuden anatomiaan ja sen kehittämiseen. Tavoitteemme on tehdä tämän maan työelämästä maailman parasta – sinun kanssasi.

Pääset testaamaan oman luovuutesi osoitteessa www.luovuusindeksi.fi. Kutsu myös kollegasi, työyhteisösi ja ystäväsi mukaan!
TIVIAn Luova työelämä 2030 -hankkeeseen liittyvät artikkelit löydät ja tunnistat helposti Luova työelämä 2030 -tunnisteen avulla. Katso artikkelit.

Lisäksi löydät kirjoituksia laaja-alaisesti luovuudesta suomalaisessa työelämässä sekä tietoa Luova työelämä 2030 -hankkeen vaiheista myös hankkeen pääsivulta mrktng.fi/luovuus.

Luova työelämä 2030 -hanke

Luovuus on kriittinen työelämän kyky. Luovuutta tarvitaan vauhdittamaan toimintatapojen uudistamista, uusien teknologioiden hyödyntämistä, kehittämään työelämän innovaatioita, tuottamaan kaupallisia innovaatioita ja tekemään suomalaisesta työelämästä maailman parasta.

Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, TIVIA, Henry, TEK ja Aalto-yliopisto. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow Method. Media-, markkinointi- ja sisältökumppaneina toimivat MRKTNG, Grundlage ja WeAreOpen. Hankkeen todellisena muutosvoimana toimii yksilöiden, yritysten ja liittojen tiivis yhteistyö.

Hankkeen yksilö- ja yritystason materiaalit ja mallit ovat avoimesti saatavilla ja hyödynnettävissä syksyllä 2022 Markkinointiliiton MARK me -sisältöpalvelussa.


TYÖ2030-ohjelma

TYÖ2030-ohjelmassa kehitetään uudenlaisia toimintatapoja yhdessä työpaikkojen, toimialojen ja asiantuntijoiden kanssa sekä kannustetaan kokeiluihin. Toimintatapoja uudistamalla voidaan vaikuttaa työllisyyteen, talouteen, kilpailukykyyn sekä Suomen työelämäbrändiin maailmalla. Vuonna 2020 käynnistynyt TYÖ2030-ohjelma on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa, ja sen on tarkoitus jatkua yli hallituskausien aiempien kansallisten työelämän kehittämisohjelmien tapaan. TYÖ2030-ohjelman tavoitteet: Vauhdittaa toimintatapojen uudistamista ja uuden teknologian hyödyntämistä suomalaisilla työpaikoilla. Vahvistaa yhteistoimintaan ja luottamukseen perustuvaa työkulttuuria. Nostaa Suomi digiaikakauden johtavaksi työelämäinnovaatioiden kehittäjäksi. Nostaa työhyvinvointi Suomessa maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä.