Tilaajana tietojärjestelmähankkeessa
Liput
Tilaajana tietojärjestelmähankkeessa
Koulutuksessa pureudutaan tietojärjestelmäprojekteihin erityisesti tilaajan näkökulmasta. Koulutuksessa avataan käytännön esimerkein tilanteita, joissa tilaajan ja toimittajan näkökulmat eroavat vahvasti toisistaan tai joissa usein ajaudutaan ongelmiin tilaajan ja toimittajan kesken.
Koulutuksen teemat ja esimerkit avaavat uusia näkökulmia ja ratkaisumalleja, joita voit hyödyntää arkielämän tilanteissa turvaamaan tuottavan tilaaja-toimittaja yhteistyön.
Hyvin onnistuneessa tietojärjestelmähankkeissa tilaaja ja toimittaja ymmärtävät toistensa toiminnan lainalaisuudet ja toiminnan motiivit. Usein kuitenkin ajaudutaan tilanteisiin, joissa yhteistyö rakoilee ja pahimmassa tapauksessa koko projekti tai hanke ajautuu kriisiin. Osapuolet eivät aina löydä keinoja, joilla projektia tai hanketta johdettaisiin niin, että tulos olisi kaikkien kannalta hyvä tai edes paras mahdollinen kompromissi. Tämä koulutus antaa sinulle keinoja välttää ja ratkaista näitä tilanteita.
Kohderyhmä
Koulutus on hyödyllinen ammattilaisille, jotka toimivat tilaaja-asiakkaina tietojärjestelmähankinnoissa. Järjestelmän hankkimiseen osallistuvat asiantuntijat, projektipäälliköt, tuoteomistajat, koordinaattorit sekä järjestelmätoimituksien ohjausryhmien jäsenet hyötyvät koulutuksesta.
Esitiedot
Koulutus ei edellytä aikaisempaa projektikokemusta, mutta asioiden omaksumista aiempi projektityökokemus helpottaa. Osallistujiksi sopivat myös kokeneet projektipäälliköt, jotka haluavat uusia näkökulmia työhönsä.
Sisältö
Valmistelut
- Tietojärjestelmähankintojen erityispiirteet
- Tavoitteen täsmentäminen, tietopyynnöt, markkinatilanne
- Valmisohjelmisto vs. räätälöity valmisohjelmisto vs. täysin uusi ohjelmistokehityksen avulla kehitetty ohjelmisto
- Johtamis- ja ohjausmallin valinta
- Ennakkosuunnittelu- ja sopimuspohjainen malli
- Aktiivinen ketterä ohjaus
- Hankkeen tiekartta
- Toimituserät
Toimittajan, menetelmän ja tuotteen valinta
- Hinnoittelumallit
- ohjelmistokehitys: ketterä vs. vesiputous, tavoitehintamalli
- valmisohjelmisto: käyttäjämääräpohjainen vs. transaktiopohjainen
- Tilaaja-toimittaja-mallin dynamiikka
- Etujen yhdenmukaisuus: win-win, omien etujen puolustaminen
- Sudenkuoppien välttäminen, toimittajalukko, määräaikaiset sopimukset, mittarit
- Hankintamenetelmät: dynaaminen hankinta vs. puitejärjestely ensisijaisuusjärjestyksellä vs. avoin kilpailutus
- Tarjouspyyntö: vertailukelpoisuus, tasavertaisuus
- Tarjousten tietojen tarkistaminen
- Sopimuksen allekirjoittaminen
Hankkeen johtaminen, ohjaus & seuranta
- Johtaminen eri ohjausmalleissa
- Aloittaminen, sitouttaminen
- Sopimussuhteen hallinta
- Seuranta ja raportointi
- Laajuuden hallinta
- Riskien hallinta
- Talouden hallinta
- Viestintä ja kommunikointi
- Ongelmien ratkaiseminen
- Hankkeen päättäminen
Kurssista on mahdollista saada 6 PDU pistettä
Aikataulu
Koulutuspäivä alkaa klo 9 ja päättyy noin klo 16-16.30. Aamiainen on tarjolla klo 8.15-9.00.
Osallistumismaksu
Jäsenhinta koskee TIVIA-yhteisön henkilöjäseniä sekä yhteisöjäsenten henkilökuntaa.
- Jäsenhinta 760 €
- Normaalihinta 890 €
Kaikkiin hintoihin lisätään alv 24 %.
Jos et vielä ole TIVIA-yhteisön jäsen, liity nyt ja osallistu koulutukseen jäsenetuhintaan (jäsenmaksut 20–65 €)! Tutustu myös yritysjäsenyyteen!
Peruutusehdot
Mikäli perut koulutuksen alle 14 päivää ennen koulutuksen alkua, perimme osallistumismaksusta 50 %. Jos perut koulutuksen alle 7 päivää ennen koulutuksen alkua, perimme osallistumismaksun täysimääräisenä. Mikäli et saavu koulutukseen, veloitamme koko osallistumismaksun sekä mahdolliset ennakkoon tilatut testit.
Pidätämme oikeuden muutoksiin kansainvälisten koulutuskumppaniemme koulutusten suhteen. Näiden koulutusten osalta olemme sinuun yhteydessä pian ilmoittautumisesi jälkeen.