Luova työelämä 2030 -hankeyhteistyö: Luovuudesta Suomen kilpailuetu

18. maaliskuuta 2022

Mikä on Luova työelämä 2030 -hanke?

Luovuus on kriittinen työelämän kyky ja sitä tarvitaan vauhdittamaan toimintatapojen uudistamista, uusien teknologioiden hyödyntämistä, kehittämään työelämän innovaatioita, tuottamaan kaupallisia innovaatioita ja tekemään suomalaisesta työelämästä maailman parasta. Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, TIVIA, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow method.

Mitä luovuus on?

Lukuisat tutkimukset ja selvitykset korostavat luovuuden merkitystä työelämässä. Maailman ja työelämän muutosvauhdin kiihtyessä ja monimutkaistuessa löydökset ja luovuuden merkitys eivät yllätä. Mutta mitä luovuus on? Onko sitä meissä kaikissa? Millaista luovuutta meissä piilee? Entä yrityksissä ja työelämässä? Miten ylläpitää luovuutta, puhumattakaan sen kehittämisestä? Voisiko luovuus olla meidän jokaisen tulevaisuuden supervoima, jos vain ymmärtäisimme paremmin, mistä luovuudessa oikeastaan on kyse?

Luovuudesta kilpailuetu Oy Suomi AB:lle

Elämme ja työskentelemme maailman turvallisimmassa maassa ja tutkimusten mukaan olemme myös maailman onnellisin kansa. Mikä voisi olla parempi kasvualusta luovuudelle? Miksi emme tekisi luovuudesta Oy Suomi Ab:n kilpailuetua? Luovuutta on kaikkialla ja kaikissa meissä, kaikilla aloilla. Mitä voisikaan syntyä eri tavoin luovien ihmisten  yhteistyöstä?Tai erilaisten ja eri alojen yritysten?

Tunnista ja tunnusta luovuus

Vain tunnistamalla luovuuden ominaisuuksia voi ymmärtää luovuutta paremmin. Ja sen jälkeen myös arvostaa syvemmin – Saattakaamme siis toisemme työelämän yhteiselle luovuuden kartalle. Käynnistäkäämme yhdessä liike, jolla ensimmäistä kertaa koskaan Suomen historiassa pääsemme sukeltamaan luovuuden anatomiaan. Samalla luomme yhteisen tavan sanoittaa luovuutta toimialasta riippumattomasti, tunnistamme ja tunnustamme luovuuden uudella tavalla.

Miten mukaan?

Maaliskuun aikana käynnistämme kaikille avoimen kyselyn, jolla pääset testaamaan oman luovuutesi. Lähetämme sinulle kutsun ryhtyä luovuuden lähettilääksi – seuraa sähköpostiasi! Voit seurata luovuuden liikettämme koko vuoden osoitteessa mrktng.fi/luovuus. Vuoden aikana sukellamme myös eri alojen yrityksiin, jotta ymmärrämme entistä syvemmin luovuutta erityisesti työyhteisöjen ja yritystason kehittymisen kannalta.

Mitä saat luovuuden lähettiläänä?

Osallistuttuasi kyselyyn tämän vuoden aikana, saat paluupostissa luovan suorityskykysi kartan. Se on kattavan analyysin oman luovuutesi anatomiasta ja loistavan työkalun itsetuntemuksesi syventämiseen ja kehittämiseen luovuuden osalta. Opit myös sanoittamaan omaa luovuuttasi, vaikka työnhaussa. Uskomme vahvasti, että samalla kun luovuus lisääntyy organisaatioissa, myös työhyvinvointi lisääntyy.

Kiitos kun olet mukana!


Teknologiaosaaminen yhdistettynä luovuuteen toivat meille vuosikymmenien hyvinvoinnin. Nokian matkapuhelinten jälkeen sanottiin, ettemme koskaan näe samanlaista nousua. Näimme kuitenkin tuhansien startup-yritysten synnyn ja kymmenien päätymisen globaaleiksi toimijoiksi.

Nyt olemme edenneet muutaman vuoden suvenessa. Tässä seuraavassa vaiheessa tarvitsemme enemmän kuin koskaan luovuutta. Tulevaisuuden trendit ja teknologiaosaaminen kohtaavat esimerkiksi Luova Työelämä 2030 -hankkeessa, jossa MARKin luotsaamana TIVIA ja muut merkittävät toimijat rakentavat osaltaan Suomen tulevaisuutta.


Janne Mustonen
Toimitusjohtaja, TIVIA

ps. Jaa ajatuksesi luovuuden merkityksestä työelämässä! Haluamme nostaa vuoden aikana kattavasti erilaisten alamme ammattilaisten ajatuksia tästä meille niin kovin rakkaasta aiheesta – tarjota luovuuden lähettiläillemme alusta jakaa omia ajatuksia ja oivalluksia. Luovuuden kirkkaat ajatukset löydät jatkossa osoitteesta mrktng.f/luovuus. Ota yhteyttä janne.mustonen(at)tivia.fi, jos haluat ryhtyä lähettilääksemme!

Mukana hankkeessa:

LUOVA TYÖELÄMÄ 2030 -hanke

Luovuus on kriittinen työelämän kyky. Luovuutta tarvitaan vauhdittamaan toimintatapojen uudistamista, uusien teknologioiden hyödyntämistä, kehittämään työelämän innovaatioita, tuottamaan kaupallisia innovaatioita ja tekemään suomalaisesta työelämästä maailman parasta. Hanketta johtaa MARK Suomen Markkinointiliitto ry ja se on osa TYÖ2030-ohjelmaa. Kumppaneina hankkeessa ovat Marketing Finland, Teknologiateollisuus, TIVIA, Henry, TEK, VTT ja Aalto. Asiantuntijana hankkeessa toimii Yellow method. Hankkeen todellisena muutosvoimana toimii yksilöiden, yritysten ja liittojen tiivis yhteistyö, olemme yhdessä muuttamassa työelämää. Hanke jakautuu vuoden 2022 aikana kolmeen päävaiheeseen: Yksilötason testi, selvitys, mallit ja oppiminen, yritys- ja yhteisötason mallit ja oppiminen, yleiset mallit ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen.

Lisätietoja: mrktng.fi/luovuus                                                     

TYÖ2030-ohjelma

TYÖ2030-ohjelmassa kehitetään uudenlaisia toimintatapoja yhdessä työpaikkojen, toimialojen ja asiantuntijoiden kanssa sekä kannustetaan kokeiluihin. Toimintatapoja uudistamalla voidaan vaikuttaa työllisyyteen, talouteen, kilpailukykyyn sekä Suomen työelämäbrändiin maailmalla. Vuonna 2020 käynnistynyt TYÖ2030-ohjelma on osa pääministeri Sanna Marinin hallitusohjelmaa, ja sen on tarkoitus jatkua yli hallituskausien aiempien kansallisten työelämän kehittämisohjelmien tapaan. TYÖ2030-ohjelman tavoitteet: Vauhdittaa toimintatapojen uudistamista ja uuden teknologian hyödyntämistä suomalaisilla työpaikoilla. Vahvistaa yhteistoimintaan ja luottamukseen perustuvaa työkulttuuria. Nostaa Suomi digiaikakauden johtavaksi työelämäinnovaatioiden kehittäjäksi. Nostaa työhyvinvointi Suomessa maailman parhaaksi vuoteen 2030 mennessä.

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi