Koodiaapinen vaikuttaa peruskoulussa

Koodiaapisen vaikuttavuuskyselyyn vastanneilla peruskoulun opettajilla oli luovia ja konkreettisia ideoita ohjelmoinnin yhdistämiseen opetukseen mm. matematiikassa, liikunnassa, äidinkielessä ja käsitöissä. Ohjelmoinnin hyötyinä vastaajat luettelivat oppilaiden innostumisen sekä ongelmanratkaisukyvyn ja yhteistyötaitojen parantumisen. Koulun arjessa suurimpia haasteita olivat laitteiden toimivuus ja saatavuus sekä tietoturva.

Koodiaapisen vaikuttavuuskyselyyn vastanneilla peruskoulun opettajilla oli luovia ja konkreettisia ideoita ohjelmoinnin yhdistämiseen opetukseen mm. matematiikassa, liikunnassa, äidinkielessä ja käsitöissä. Ohjelmoinnin hyötyinä vastaajat luettelivat oppilaiden innostumisen sekä ongelmanratkaisukyvyn ja yhteistyötaitojen parantumisen. Koulun arjessa suurimpia haasteita olivat laitteiden toimivuus ja saatavuus sekä tietoturva.

Poimintoja:

  • Kaikista vastanneista 67 % on opettanut yli 10 vuotta
  • Useimmilla vastaajilla oli ennen Koodiaapista ollut mielessään ohjelmointiin liittyviä epäilyjä (20 % epäili omaa osaamistaan)
  • Koodiaapisen jälkeen 24 % kertoi suhtautuvansa ohjelmointiin aiempaa myönteisemmin
  • Kysymykseen “Pitäisikö kaikkien oppilaiden oppia ohjelmointia?” peräti 82 % vastasi myönteisesti

Tutustu vaikuttavuuskyselyn vastauksiin ja niiden analysointiin Koodiaapisen sivuilla.

Koodiaapinen-MOOC eli massiivinen avoin verkkokurssi ohjelmoinnista ja automatisointiajattelusta peruskoulun opetuksessa on suunnattu kaikille peruskoulun opettajille.

Ensimmäinen MOOC syksyllä 2015 järjestettiin pääosin asiasta kiinnostuneiden yksilöiden talkootyönä, IT-kouluttajat ry:n tuella. Keväällä 2016 käynnistyi IT-kouluttajien, Innokas-verkoston, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen ja Aalto-yliopiston tietotekniikan laitoksen MOOC-yhteistyö. Syksyn 2016 ja kevään 2017 kurssit toteutetaan edellä mainittujen tahojen yhteistyönä Opetushallituksen myöntämällä täydennyskoulutusrahoituksella.

 

tuumaa Uutiset
Jaa tämä kirjoitus
Tunnisteet
Arkistoi