ICT Leaders Finland (ILF) ja International Academy of CIO järjestivät digitalisaation johtamiseen liittyvän tapahtuman Aalto-yliopistolla 22.8. Käytännön esimerkkejä kuultiin Reima Oy:ltä sekä VR:ltä. Tutkittua tietoa aiheeseen liittyen tarjosi IAC:n Suomen osaston puheenjohtaja Tomi Dahlberg. Paneelikeskustelussa pohdittiin sitä, miten ja kenen pitäisi digitalisaatiota johtaa.
Paneelikeskustelun osallistujat vasemmalta: Tomi Dahlberg, Maisa Romanainen, Päivi Hokkanen ja Elina Björklund. (Kuva: Nina From)
ICT Leaders Finland (ILF) ja International Academy of CIO järjestivät digitalisaation johtamiseen liittyvän tapahtuman Aalto-yliopistolla 22.8. Käytännön esimerkkejä kuultiin Reima Oy:ltä sekä VR:ltä. Tutkittua tietoa aiheeseen liittyen tarjosi IAC:n Suomen osaston puheenjohtaja Tomi Dahlberg. Paneelikeskustelussa pohdittiin sitä, miten ja kenen pitäisi digitalisaatiota johtaa.
”Tehdään mitä on luvattu!”, viesti vuoden digijohtajaksi valittu Reima Oy:n toimitusjohtaja Elina Björklund, avatessaan puheenvuorossa perinteisen alan muutosta ja johtajuutta digiaikaan. Kun perusasiat ovat kunnossa, muutosta on helpompi lähteä viemään yrityksessä ja sen toimintakulttuurissa eteenpäin. Muutos pitää perustella henkilöstölle ja asiakkaille. Avoimuus, ketteryys, kouluttaminen ja asenne ovat hyvät lähtökohdat käytännössä viedä toimintaa siihen suuntaa, miten se missiossa on kuvattu. Vastuun jakaminen ja henkilöstön monipuolisen osaamisen arvostus sekä usko siihen, että jokaisesta on siihen, ovat olleet luomassa pohjaa menestykselle. Myös asiakkaille muutos on näkynyt teemalla ”Online is our home base!”, eli reaaliaikaisella mahdollisuudella ostaa, osallistua testauksiin sekä vaikuttaa toimintaan. Mobiili on ollut vahvasti mukana tuomassa helppoutta ja nopeutta kaupantekoon sekä toiminut informaation välittäjänä.
”How could I ever survive without Reima”, kiteytti Björklund.
VR on tehnyt digiloikan toimialajohtaja Maisa Romanaisen astuessa vastaamaan matkustajaliikenteestä. Hän sai vuoden 2017 liiketoiminnan digijohtajatunnustuksen. Muutokseen oli lähdettävä, koska syntyi raju kilpailutilanne liikennöinnissä. Hinnat piti saada alas ja tehot ylös. Tämä on tarkoittanut käytännössä panostamisen asiakaskokemukseen olevan ensiarvoisen ratkaisevaa muutokseen lähdettäessä. Se on pitänyt sisällään todellisen perehtymisen olemassa olevaan big dataan. Muutokset ovat olleet ripeitä ja matkan varrella on saatu paljon asiakaspalautetta, joka on edelleen ohjannut ja ohjaa muutosta ja samalla kehitystä. VR:n osalta muutos on jatkuva, koska kyse on valtavasta yhtiöstä ja moninaisesta tarjoamasta, valtakunnallisesti.
”Hyvällä johtamisella hyviä tuloksia”
Kolme kovaa ammattilaista haastettiin paneelissa. Mukaan edellisten lisäksi oli pyydetty ILF:n hallituksen jäsen Päivi Hokkanen. Paneelissa Dahlberg alusti tutkimustuloksiin viitaten, että kun Suomi on edelleen jälkijunassa digitalisaation osalta, tavoitteet on saavutettu huonosti ja kyvykkyyksistä on puute. Kysymys kuului: miten tähän voisi tai pitäisi panelistien mielestä vastata. Panelistit olivat yhtä mieltä siitä, että toiminnan muutos lähtee ylimmästä johdosta tai sitten sitä ei toteuteta. Toimitusjohtajan on ymmärrettävä digiä. Jos osaamista ei ole vielä organisaatiossa, sitä voidaan ostaa ulkopuolta. Ulkoistaminen ylipäätänsä voidaan nähdä haasteena tai mahdollisuutena. Investointien osalta todettiin, että asiakaskokemukseen ja sen parantamiseen halutaan panostaa tulevaisuudessa ja paljon. Asia sinänsä on laaja ja vaatii tarkastelua ja rajaamista, mikä on asiakaskokemusta ja mikä ei ole. Toisaalta investoinneista puhuttaessa myös IT-budjetti on koettu riittämättömäksi ja edelleen kasvavaksi. Kun mikään ei tunnu riittävän ja vastuu tuntuu puuttuvan.
Panelistit totesivat digitalisaation olevan tässä ja nyt sekä tuovan valtavasti mahdollisuuksia yrityksille menestyä kovassa kilpailussa ja samalla henkilöstölle mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen. Kunhan johtajalla on näkemys ja kyky uudistua ja uudistaa rohkeasti.
Lopuksi ICT Leaders Finlandin puheenjohtaja Marco Halén kertoi yhdistyksen tulevista tapahtumista:
11.10. Johtaminen ja kokonaisarkkitehtuuri
15.11. CIO-tilaisuus: Kenelle kuuluu digitalisaation johtaminen?
Palkittujen esiintyjien taustat:
Vuoden digijohtaja tunnustus myönnettiin ensimmäistä kertaa. Valinta julkistettiin CIO 2017 -tapahtumassa Helsingissä 26. huhtikuuta. Vuoden digijohtaja on Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund.
Sofigate jakaa vuosittain Vuoden Business IT-johtajan -palkinnon liiketoimintajohtajalle, joka on toiminut rohkeana digitalisoinnin kärkenä ja hyödyntänyt teknologiaa edistyksellisesti liiketoiminnan hyväksi. Tänä vuonna tunnustuksen sai VR:n matkustajaliikennejohtaja Maisa Romanainen.
CIO 2007 -raati on valinnut vuoden tietohallintojohtajaksi silloin Stockmannilla johtajana toimineen Päivi Hokkasen, joka on ILF:n hallituksen jäsen.
Nina From
TIVIA
Marco Halen, ICT Leaders Finland (Kuva: Nina From)
Maisa Romanainen, VR (Kuva: Nina From)
Elina Björklund, Reima (Kuva: Nina From)
Tilaisuuden järjestäjä: International Academy of CIO Suomen osasto yhteistyössä ICT Leaders Finland ry:n kanssa. Tilaisuuden tavoitteena on edistää digitalisaation hyvää johtamista Suomessa.
International Academy of CIO on digitaalisen tiedon ja IT:n soveltamisen johtamisen tutkimusta edistävä tieteellinen noin 20 maassa toimiva yliopistotutkijoiden johtama yhteisö, joka edistää käytännön ja tutkimuksen vuorovaikutusta digitalisaation johtamisessa ja IT:n johtamisessa. IAC avustaa Waseda yliopiston vuosittaisen, yli 60 maassa toteutettavan eGovernment ranking tutkimuksen tekoa, julkaisee IAC journalia vuodesta 2017 alkaen, akkreditoi CIO maisteriohjelmia sekä tekee kansainvälistä vertailevaa tutkimusta IT:n johtamisesta, erityisesti nk. Silver Economy maissa. ICT leaders Finland ry:n jäsenet voivat halutessaan olla myös IAC:n jäseniä. ICT Leaders Finland ry on TIVIA ry:n jäsenyhdistys.