Median digitalisoituminen on haaste mediataloille, mutta samalla myös mahdollisuus. Ratkaisemalla käyttäjien tarpeita oikein, voi saavuttaa merkittävää kilpailuetua. Ajasta ja paikasta riippumaton käyttö on lukijalle keskeinen etu, mutta ei suinkaan ainoa.
TTL Tietopalsta || Tietokone 3/2014
Median digitalisoituminen on haaste mediataloille, mutta samalla myös mahdollisuus. Ratkaisemalla käyttäjien tarpeita oikein, voi saavuttaa merkittävää kilpailuetua. Ajasta ja paikasta riippumaton käyttö on lukijalle keskeinen etu, mutta ei suinkaan ainoa.
”Nykypäivän ihmiset haluavat hyvin fokusoitua mediaa. Itse esimerkiksi olen kiinnostunut moottoriurheilusta, enkä siinä tiettyjä asioita seuratessani halua selata suurta määrää jotain ihan muuta”, sanoo teknologiajohtaja Pete Nieminen Atea Finlandista.
Nieminen on töissä käyttänyt jo noin 15 vuotta salkkuun mahtuvaa paperitonta toimistoa, ja paperisista liiton jäsenlehdistä hän luopui noin viisi vuotta sitten.
”Lehdet kertyivät vain kotiin, kun niitä ei ehtinyt lukea. Osan vein kavereille kiertoon, loput menivät paperinkierrätykseen ja itse luin uutiset digitaalisesti. Ei tuntunut järkevältä”, Nieminen summaa.
Niemiselle TTL:n jäsenlehtiuudistus oli siis tervetullut ja luonteva. Summa-palvelua hän käyttää mobiililla päätelaitteella päivittäin ja pitää siinä erityisen hyvänä ideana aiheiden koostamista esimerkiksi ICT-kanavalle yli vanhojen lehtirajojen.
”Ennen lehtijutusta oli hankala vinkata toiselle, mutta digimediasta se onnistuu helposti. Artikkeleiden ja tietojen jakaminen onkin lisääntynyt merkittävästi ja tämä on erittäin hyvä asia”, sanoo Nieminen.