Miten saada syvällinen ymmärrys asiakkaan reaalimaailmasta?
Miten saada syvällinen ymmärrys asiakkaan reaalimaailmasta?
Tietojärjestelmän rakenteen ja asiakkaan reaalimaailman on oltava sopusoinnussa keskenään, jotta kehitettävä tietojärjestelmä olisi aidosti toimiva asiakkaan näkökulmasta. Jos ne ovat ristiriitaisia, seurauksena on väistämättä hankalakäyttöinen järjestelmä - miten käyttää järjestelmää, jonka toiminta ei vastaa todellisuutta? Suunnittelun kannalta seurauksena on jatkuvasti paheneva rasite, kun yritetään väkisin toteuttaa toiminnallisuuksia rakenteeseen, joka ei vastaa asiakkaan maailmaa.
Kurssilla opetetaan, miten voidaan hankkia syvällinen ymmärrys asiakkaan reaalimaailmasta. Kyseessä ei ole siis perinteinen järjestelmän määrittely. Esimerkiksi, kun kehitetään yrityksen toiminnanohjausjärjestelmää, haetaan vastaus kysymykseen: ”Mitä tarkalleen on yrityksen toiminta?”. Kun kehitetään lääkärien erikoistumiskoulutuksen hallintaohjelmistoa, vastataan kysymykseen: ”Mitä tarkalleen on lääkärien erikoistumiskoulutus?”. Kun kehitetään sairaalan ilmoittautumisjärjestelmää, vastataan kysymykseen: ”Mitä tarkalleen on sairaalaan ilmoittautuminen?”.
Käytetty menetelmä, kohdemaailma-analyysi, on käytännössä uudentyyppinen haastattelumenetelmä. Sen keskeisiä piirteitä ovat erityinen haastattelutyyli (tapa tehdä kysymyksiä), mitä asioita ja miten kysyä ja mitä ei, miten varmistaa, että ei jää väärinkäsktyksiä, miten olla rasittamatta turhaan haastateltavaa, ja miten dokumentoida tulokset ”lennossa” mind map -muotoon.
Ihanteellinen vaihe analyysille on ennen varsinaisen kehityshankkeen käynnistämistä. Toki on hyödyllinen missä kehityksen vaiheessa tahansa, kun halutaan varmistaa, että ollaan oikealla polulla. Analyysi on riippumaton valitusta kehitystyön mallista. Analyysissa voidaan saavuttaa tuloksia nopeasti, jopa kolmessa päivässä voidaan saavuttaa syvälle meneviä tuloksia.
Koulutusmuoto
Luokkahuonekoulutus
Osallistumismaksu
Jäsenhinta: 625 € (+ alv)
Normaalihinta: 780 € (+ alv)
Kesto
Klo 9–16
Kouluttaja
Timo Jokelalla, FT, on kokemusta käytettävyydestä ja käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Hän on toiminut VTT:llä, Nokialla, eri yliopistoissa, itsenäisenä asiantuntijana sekä ollut mukana alan kansainvälisessä standardoinnissa. Hän on kirjoittanut noin 100+ julkaisua aihealueelta.
Kohderyhmä
Kurssin kohderyhmän muodostavat tietojärjestelmän toiminnallisuuden oikeellisuudesta vastaavat henkilöt: järjestelmän hankintaa valmistelevat henkilöt, tuoteomistajat, projektipäälliköt.
Koulutuksen sisältö
- Myytti: Projektin alussa ei voi tietää tarkalleen, millainen järjestelmä tarvitaan.
- Mitä on kohdemaailma?
- Miten kohdemaailma kuvataan?
- Kohdemaailma-analyysin vaiheet
- Harjoitteet
Kouluttaja
Timo Jokelalla, FT, on kokemusta käytettävyydestä ja käyttäjäkeskeisestä suunnittelusta 1990-luvun alkupuolelta lähtien. Hän on toiminut VTT:llä, Nokialla, eri yliopistoissa, itsenäisenä asiantuntijana sekä ollut mukana alan kansainvälisessä standardoinnissa. Hän on kirjoittanut noin 100+ julkaisua aihealueelta.
Osallistumismaksu
Jäsenhinta koskee TIVIA-yhteisön henkilöjäseniä ja kumppanien sekä yhteisöjäsenten henkilökuntaa.
- Jäsenhinta: 625 €
- Normaalihinta: 780 €
Hinta sisältää kahvit, lounaan ja materiaalin. Kaikkiin hintoihin lisätään alv 24 %.
Jos et vielä ole TIVIA-yhteisön jäsen, liity nyt ja osallistu koulutukseen jäsenetuhintaan (jäsenmaksut 20–65 €)! Tutustu myös yritysjäsenyyteen!
Kysyttävää koulutuksesta? Lähetä viesti osoitteeseen ilmoittaudu(at)tivia.fi
Tutustu myös muihin TIVIAn järjestämiin koulutuksiin.
Peruutusehdot: Jos peruutus tapahtuu myöhemmin kuin 14 vrk ennen koulutuksen alkua, perimme 50 % osallistumismaksusta. Peruuttamatta jätetyistä ilmoittautumisista perimme koko osallistumismaksun.
Yhteydenotot: ilmoittaudu(at)tivia.fi
Pidätämme oikeuden päivittää koulutuksen sisältöä.