Tietokonepohjaisen lipunmyyntijärjestelmän käyttöönotosta 40 vuotta

Lippupalvelu otti Ticketmaster-lipunmyyntijärjestelmän käyttöön 2.5.1983. Maaliskuussa järjestetyt taitoluistelun MM-kisat hoidettiin ilman järjestelmää, mutta yleisurheilun MM-kisoissa se toimi, joskin puhelinlinjoja oli liian vähän. Järjestelmän ensimmäisiä käyttäjiä olivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Radion sinfoniaorkesteri, HIFK ja Jokerit.

Samassa yhteydessä uudistettiin Lippupalvelun puhelinvastaajajärjestelmä ja perustettiin Lippupiste-verkosto. Jokaisessa Lippupisteessä voitiin myydä parhaat jäljellä olevat paikat ja tulostaa puhelimitse varatut liput.

Lippupalvelun myynti kasvoi 34 % vuonna 1983, mutta toiminta oli kuitenkin vajaat puoli miljoonaa markkaa tappiollista; liekö seurausta investoinnista, joka oli varmasti mittava.

Tuohon aikaan Sanoma Oy omisti Lippupalvelun, jonka se myi vuonna 1990 urheilujärjestöille, mistä se päätyi Soneran ja monien vaiheiden kautta vuonna 2004 yhdysvaltalaiselle Ticketmasterille. Tietojärjestelmähankinnasta alkanut ympyrä sulkeutui.

Yleisurheilun MM-kisat Helsingissä 7.–14.8.1983 olivat ensimmäisiä tapahtumia, johon liput myytiin Lippupalvelun Ticketmasterilla. Kisoista kolme mitalia jäi Suomeen: Tiina Lillakin keihäskulta, Arto Bryggaren hopea 110 metrin aidoista ja Martti Vainion pronssi 5 000 metrin juoksusta.

Teksti: Reino Myllymäki
Kuva: Volker von Bonin via Wikimedia Commons

Mitä meillä oli ennen kännyköitä, maailmanluokan tietoturvaosaamista ja vihaisia lintuja? Joukko mahdottoman haastajia ja TIVIA, joka on jo 70 vuotta yhdistänyt alan visionäärit ja auttanut tekemään utopiasta arkea. TIVIA viettää juhlavuottaan tiukasti työn merkeissä – yhdistäen, kouluttaen, tutkien, tiedottaen, suuntaa näyttäen ja Suomen digitaalista kilpailukykyä kehittäen. Siis pidä kiinni. Vauhti kun ei ole hiljenemään päin.

2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi

#TIVIA70

Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi