Sisällön etsiminen internetistä on helppoa. Sitä kirjoittaa hakusanan tai mieluummin useamman hakukoneen kenttään ja saa eteensä listan potentiaalisia vaihtoehtoja. Mutta mitä oli ennen hakukoneita? Hämmennyin itsekin kysymyksestä.
Ennen hakukoneaikaa piti tietää sivuston osoite tarkalleen, jotta pääsi sivustolle. Osoitteita jaettiin toki monella tavoin ja lehdissä oli jopa luokiteltujen ilmoitusten yhteydessä maksullisia yrityshakemistoja, joilla yritykset toivat omaa verkko-osoitettaan tiettäväksi.
Yksi ratkaisu ongelmaan olivat verkkosivut, joille oli listattu organisaatioiden verkko-osoitteita, usein toimialakohtaisesti. Yksi tunnetuimmista oli Risto Suopankin perustama Lisko (Lista suomalaisista kotisivuista), jota ylläpidettiin vapaaehtoisvoimin ilman mainostuloja. Myös Yahoo aloitti tällaisena palveluna.
Mutta sitten tuli hakukoneet. Ensinnä yleistyi Altavista vuonna 1995. Sitten markkinat valtasi Google vuonna 1998. Se osasi pisteyttää verkkosivuja sen perusteella sivun linkitysten perusteella. Paljon linkitetty sivu nousi hakutuloksissa kärkeen. Googlen menestystarina onkin jatkunut 25 vuotta. Liskokin suljettiin vuonna 2014 sen jälkeen, kun se oli ollut pitkään vailla päivitystä.
Tänään on vaikea tietää, mistä hakutulokset tulevat. Oma hakuhistoria vaikuttanee tuloksiin ja lisäksi hakutulosten joukossa on mainoksia eli näköjään nykyään sponsoroituja hakutuloksia. Lisäksi ihmiset käyttävät hakukonetta väärin tai puutteellisesti. Väärinkäyttöä on se, kun kirjoittaa tietämänsä verkko-osoitteen hakukoneeseen. Puutteellista käyttöä on se, kun etsii vain yhdellä hakusanalla.
Miten tämäkin kehittyy? Ken elää, se näkee.
Kuva: Christiaan Colen (CC BY-SA 2.0)
Reino Myllymäki
kehityspäällikkö, TIVIA
LinkedIn
2023 on TIVIAn 70-vuotisjuhlavuosi
#TIVIA70