TIVIA tukee opetustoimintaa monella tavalla, TIVIAlta voi hakea tukea esimerkiksi Raspberry Pi -tietokoneiden hankkimiseen sekä opettajayhteisömme, IT-kouluttajat ry:n kautta on tarjolla vertaistukea, valtakunnallinen verkosto ja koulutusta opettajille.
Uuden opintosuunnitelman mukana koodaus tuli kouluihin syksyllä 2016. Aihe sai paljon tilaa mediassa ja koulutusta sekä ideoita tarjottiin opettajille. Myös TIVIAn jäsenyhdistys IT-kouluttajat kokosi verkkokurssin, Koodiaapinen-MOOCin, tarjoamaan kouluille ja opettajille vinkkejä ja opetusta uuteen aiheeseen. Ohjelmoinnin lisäksi uudessa opintosuunnitelmassa mainitaan ensimmäistä kertaa myös robotiikka.
Monessa peruskoulussa aiheesta innostuneet opettajat ovat lähteneet kouluttamaan itseään ohjelmoinnissa ja robotiikassa ja koulut ovat tarjonneet niin valinnaisaineena kuin kerhotoimintana robotiikkaa.
– Olin kiinnostunut ohjelmoinnista ja kävin koulutuksia sekä opiskelin vapaa-ajallani aihetta lisää. Kiinnostukseni tähden sain opettaa ainetta myös työpaikallani. Silloisella koulullani ei ollut mahdollisuutta hankkia uusia laitteita, joten tein hakemuksen Me-säätiöön Robbo-hankkeeseen. Hakemukseni meni läpi ja sain käyttööni Robbo-robotteja ja Labeja. Koodausoppilaani olivat innoissaan, kun saivat työnsä tuloksen näkymään robotin liikkeissä. Työpaikan vaihdon myötä olin taas alkutilanteessa, koodausta ilman välineitä. Joten aloitimme alusta, teimme uuden hakemuksen kollegan kanssa. Tällä kertaa haimme mukaan Innokas-verkoston Micro:bit-pilottiin, josta saimme koulullemme kaksikymmentä micro:bit-kehitysalustaa, kertoo opettaja Marjaana Ylirinne Kosolan koulusta, Kauhavalta.
– Monilla koodauksen valinnaisryhmään hakevilla oppilailla ei ole tarkkaa kuvaa mitä koodaus on. He ajattelevat, että koodauksessa “saa olla koneella”. Nopeasti vastaan tulee totuus, koodaaminen on aivan jotain muuta kuin sisällön kuluttaminen. “Tässähän pitää ajatella!” Näen tärkeänä, että koulu opettaa oppilaille koodaamista (ajattelua). Se että meistä tulisi tietotekniikan kuluttamisen sijasta myös tuottajia on tärkeää. Nykyajan lapset eivät ole luonnostaan diginatiiveja. He osaavat varsinaista koneen hyötykäyttöä vain vähäsen, Ylirinne jatkaa.
Opintosuunnitelmassa ei ole otettu kantaa robotiikan opetuksen välineisiin ja välineet määräytyvätkin usein sen mukaan mitä on saatavilla ja mihin opettajien oma mielenkiinto kohdistuu. Yksi robotiikan oppimisympäristöjä on VEX IQ, jolla järjestettiin tänä vuonna jo toista kertaa SM-kilpailut. Viime vuonna SM-kilpailujen voittajajoukkue, 8-luokkalaisia Orimattilan ja Riihimäen peruskouluista, pääsi mukaan VEX IQ MM-kisoihin Kentuckyyn. TIVIA oli tukemassa kilpailumatkaa lahjoittamalla stipendin osallistujille.
– Robotiikka on tämän päivän välineillä tehtävää käsityötä. On tärkeää, että kouluilla on tarjolla oikeat välineet robotiikan ja ohjelmoinnin opetukseen. TIVIA tukee opetustoimintaa monella tavalla, meiltä voi hakea tukea esimerkiksi Raspberry Pi -tietokoneiden hankkimiseen sekä opettajayhteisömme, IT-kouluttajat ry:n kautta on tarjolla vertaistukea, valtakunnallinen verkosto ja koulutusta opettajille, kertoo TIVIAn toiminnanjohtaja Mika Helenius.
TIVIA mukana koodauksen opetuksen kehittämisessä ja tukemisessa vuodesta 2001 alkaen. |
---|
Teksti: Tiina Riutta