TIVIA News: Maisema-arkkitehtuuria tarvitaan myös Marsissa

September 17, 2017

Global Impact Challenge Finland -finalisti Sanna Sarkama tahtoo virtuaalitodellisuuden avulla suunnitella Marsiin ympäristön, jossa ihmisten on hyvä olla.

GLOBAL IMPACT CHALLENGE FINLAND 2017 -KILPAILU

Piilaaksossa toimiva globaali koulutus- ja innovaatioyhteisö Singularity University järjesti innovaatiokilpailun Suomessa kolmatta kertaa. Kilpailussa etsittiin ideoita suurten globaalien haasteiden ratkaisemiseksi kehittyneiden teknologioiden avulla.

Viisi lupaavinta finalistia pääsivät jalostamaan ideoitaan Kööpenhaminassa maaliskuussa viiden päivän Singularity University bootcampilla, joka kokosi yhteen Pohjoismaiden finalistit.

Global Solutions -ohjelmalla oli ensimmäistä kertaa teemana ilmastonmuutos. Osallistujia mentoroi joukko maailman tunnetuimpia vaikuttajia ja ajattelijoita mm. astronautti Anousheh Ansari, Googlen tutkimusjohtaja Peter Norwig, 3D-printtauksen keksijä Chuck Hull, yrittäjä Guy Kawasaki, Google Glass -keksijä Tom Chi ja rauhannobelisti Muhammad Yunus.

Global Impact -kilpailu on avoinna kaikille suomalaisille ja Suomessa vakituisesti asuville yli 21-vuotiaille henkilöille.

Lisätiedot: Jouni Lounasmaa, KAUTE-säätiö

TIVIA on ollut mukana tukemassa kilpailua.

“Uskon vahvasti, että olemme pian menossa Marsiin. Jos ja kun lähetämme ihmisiä elämään maapallon ulkopuolelle, ei riitä, että he vain selviytyvät. Heidän pitää voida elää uudella planeetalla ja sopeutua sinne. Ympäristöllä on sopeutumisessa ratkaiseva rooli.

Ideani on lähtöisin diplomityöstäni, joka käsitteli maisema-arkkitehtuuria Marsissa. Tutkin sitä, miten ympäristö vaikuttaa fyysisesti ja psyykkisesti ihmisten hyvinvointiin. Minulla on näin scifiin aiheeseen realistinen ote: olen lukenut paljon kasvien kasvattamisesta ja Marsin olosuhteista sekä siitä, minkälaiset rakennus- ja suunnitteluratkaisut voisivat olla Marsissa konkreettisesti mahdollisia. Skenaariossani ihmiset asuisivat Marsin luolissa ja tunneleissa tilan ja suojan vuoksi. Kasvillisuus pärjäisi Marsissa vesiviljelyn avulla, sillä planeetan maaperää ei välttämättä voi käyttää kasvualustana.

Vein diplomityöni idean askeleen pidemmälle Global Impact Challengea varten, sillä otin siihen mukaan virtuaalitodellisuuden. Virtuaalitodellisuuden välityksellä maisema-arkkitehti pääsee kokemaan Marsin olosuhteet ja tilan todenmukaisemmin. Se auttaa hyvän ympäristön suunnittelemisessa.

Tulvien, kuivuuden ja muiden ilmastonmuutoksen aiheuttamien ilmiöiden myötä monien elinolosuhteet maapallolla muuttuvat merkittävästi. On tärkeää tutkia, mitkä ovat tärkeimpiä säilytettäviä elementtejä ympäristössämme, jotta voisimme hyvin myös äärimmäisissä olosuhteissa. Kukaan ei hyödy, että investoimme ihmisryhmien sijoittamiseen toiselle planeetalle, jos kaikki sekoavat siellä.

Tahdoin mukaan Global Solutions -ohjelmaan, sillä halusin viettää aikaa ihmisten kanssa, jotka näkevät jopa kolmenkymmenen vuoden päähän toisenlaiseen maailmaan. Yleensä ihmiset ovat vaikuttuneita diplomityöstäni, mutta eivät usko, että suunnitelmani ovat realistisia. Kun puhuin ideastani Kööpenhaminan boot-campilla, kukaan ei kyseenalaistanut sitä. Ihmiset kysyivät vain, miten ja milloin aion sen toteuttaa. Tuli tunne, että mikään ei ole mahdotonta.

Sanna Sarkama on maisema-arkkitehti, jonka diplomityö käsitteli maisema-arkkitehtuuria Marsissa. Sarkama on aiemmin opiskellut myös kolme vuotta tähtitiedettä.

Teksti: Kira Keini, Kaskas Media / Nina From, TIVIA
Kuva: Laura Puikkonen, Kaskas Media

 

 

Jaa tämä kirjoitus
Tags
Arkistoi