TIVIA News: Koodiesterata

July 1, 2018 by
TIVIA News: Koodiesterata
Teräs Olli

Automatisointiajattelu on ollut pakollinen osa peruskoulujemme opetusta kohta kahden vuoden ajan, mutta sen käytännön harjoittelu eli koodaus on vielä hyvin harvassa koulussa mukana. Joissain kouluissa ollaan tosi pitkällä, useimmissa ei ole edes aloitettu. Miten saataisiin ohjelmoinnin harjoittelu leviämään laajemmalle?

Automatisointiajattelu on ollut pakollinen osa peruskoulujemme opetusta kohta kahden vuoden ajan, mutta sen käytännön harjoittelu eli koodaus on vielä hyvin harvassa koulussa mukana. Joissain kouluissa ollaan tosi pitkällä, useimmissa ei ole edes aloitettu. Miten saataisiin ohjelmoinnin harjoittelu leviämään laajemmalle? Tätä mietitään myös opetus- ja kulttuuriministeriössä.

IT-kouluttajat ry on ollut edelläkävijä uusien teknologioiden mielekkäässä käyttöönotossa opetussektorilla. IT-kouluttajat kehitti muutama vuosi sitten Koodiaapisen, opettajille suunnatun massiivisen avoimen verkkokurssin, jonka jo useampi tuhat opettajaa on käynyt läpi. Kokeilukulttuurin hengessä uusin kokeilumme on Koodiesterata, jossa lyhyen ajan kuluessa osallistujat ratkovat vaihtelevia haasteita niillä samoilla ohjelmointivälineillä, joita heidän oppilaansakin voisivat käyttää. Tavoitteenamme on antaa opettajille onnistumisen kokemuksia, pohdittavaa, oivalluksia ja myös käytännön kokemusta työkaluista.


Koodiesteradassa opettajat ratkovat Scratch-haastetta. Kuva: Tatu Mustonen

Koodiesterata oli yksi ohjelmanumero ITK-konferenssissa 11.–14.4.2018. Järjestimme viisi haastepistettä, joissa oli valmiina läppärit ja täppärit. Osallistujat muodostivat joukkueet ja saivat pelisäännöt ja ohjeet jokaiseen haasteeseen LifeLearn-mobiilisovelluksen kautta. Kahden ruudun tekniikka toimi hyvin – yhdestä ohjeet, toisessa tehtävä ratkaistavana.


Koodiesteradan järjestäjät: Markus, Tarmo, Tiina, Vuokko, Teemu ja Tero. Kuva: Tatu Mustonen

Saimme sen verran innostuneen palautteen, että jatkamme konseptin kehittämistä. Suuri kiitos onnistumisesta menee oikeille opettajille, jotka toimivat haastepisteiden vetäjinä ja kehittäjinä: Vuokko Kangas, Tero Toivanen, Tiina Partanen, Teemu Korhonen ja Markus Översti. Ainakin syksyn Dare to Learn -tilaisuudessa nähdään, mutta mielellään jaamme konseptia muillekin, jotka haluavat toteuttaa tätä oman alueensa koulujen opettajien kanssa. Lisätietoja: http://itko.tivia.fi, http://koodiaapinen.fi.

Kirjoittaja: Tarmo Toikkanen on IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja sekä oppimisteknologian design-tutkija, koodari ja jokapaikanhöylä.

 

Jaa tämä kirjoitus
Tags
Arkistoi