Mitkä olisivat uusien tutkintojen perusvaatimukset, erikoistumissuunnat ja tutkintonimikkeet, jotka palvelevat työelämän tarpeita?
Mitä ovat tulevaisuuden ICT-alan asiantuntijat? ICT-alan perustutkinnot uusitaan ja sinulla on nyt mahdollisuus osallistua ja tuoda työelämän näkökulma mukaan valmistelutyöhön: mitä uusia taitoja tarvitaan, mitkä ovat jo menneen talven lumia? Mitkä olisivat uusien tutkintojen perusvaatimukset, erikoistumissuunnat ja tutkintonimikkeet, jotka palvelevat työelämän tarpeita?
ICT-alan perustutkinnot
ICT-alan perustutkinnon opiskelijat vaihtelevat juuri peruskoulunsa suorittaneista nuorista aikuisiin alanvaihtajiin. Perustutkinnon rooli on toimia alalle uutena tulevan työntekijän tai yrittäjän tutkintona. Monen nuoren tie vie perustutkinnon jälkeen korkeakouluun jatko-opintojen pariin, mutta suuri osa valmistuvista opiskelijoista siirtyy työelämään.
Perustutkinnossa tutkinnon osat ovat työelämälähtöisiä toimintakokonaisuuksia ja näistä johdettuja työprosesseja. Opinnot kytketään heti alusta lähtien työn tekemiseen tekemällä oppien.
Uudistettavien tutkintojen taustalla ovat nykyiset elektroniikka- ja ICT-asentajan sekä datanomin tutkinnot. Nykyisten tutkintojen työtehtävät vaihtelevat esimerkiksi käytännönläheisemmästä valokuituhitsauksesta abstraktimpaan olio-ohjelmointiin. Valmisteluhankkeessa työnkuvat on alustavasti jaettu neljään eri kategoriaan: elektroniikka-asentaja, tietoliikenneasentaja, ICT-asiantuntija ja ohjelmistokehittäjä. Toisaalta on selvää, että tarvetta on uusille aiempien tehtävänkuvien tietoja ja taitoja yhdistäville työnkuville, kuten esimerkiksi IAM-asiantuntijalle.
Toisen asteen tutkinnon suorittajat helpottavat myös kansallista koodaripulaa. Erityisesti korkeasti koulutetut alanvaihtajat, jotka hakevat käytännön ohjelmointialan koulutusta, ovat löytäneet hyvin töitä ohjelmistokehityksen parissa. Tämänhetkisten työmarkkinoiden pullonkaulan poistamisen lisäksi on tärkeää ottaa katse kohti tulevaisuutta: mitkä ovat esimerkiksi lohkoketjujen, palvelittoman arkkitehtuurin ja tekoälyn merkitykset uusissa tutkinnon perusteissa?
Tule mukaan ja vaikuta
Valmistelua johtaa Business College Helsinki. Valmistelussa muodostetaan työelämän edustajien kanssa vaatimukset alalle tulevien työntekijöiden työprosesseista ja -tehtävistä sekä niissä vaadituista tiedoista ja taidoista eli osaamisista. Osaamiset tullaan luokittelemaan eri työprosesseihin ja työtehtäviin sekä asettamaan ne tärkeysjärjestykseen. Alalle tulevien työntekijöiden osaamisvaatimuksista muodostuu uusien tutkinnon perusteiden runko.
Voit liittyä mukaan valmisteluhankkeeseen lähettämällä sähköpostia osoitteeseen miikka.merikanto(at)bc.fi. Voit halutessasi osallistua ja vaikuttaa myös vastaamalla kyselyyn: bit.ly/ict2020
Lisätietoja antaa perustetyön vetäjä Miikka Merikanto, Business College Helsinki.
Kirjoittajat:
Miikka Merikanto Koulutuspäällikkö, Business College Helsinki
Tutkinnon perustetyöhankkeen vastuuhenkilö, miikka.merikanto(at)bc.fi
Otto Burman, lehtori Business College Helsinki, IT-kouluttajat ry:n hallituksen jäsen,
Tutkinnon perustetyöhankkessa asiantutija ohjelmistokehityksen osiossa
Tarmo Toikkanen, IT-kouluttajat ry:n puheenjohtaja, oppimisen tutkija ja opettajankouluttaja,
Tutkinnon perustetyöhankkeen ohjausryhmän jäsen. tarmo(at)iki.fi, @tarmotoikkanen
Minna Oksanen Tivian hallituksen jäsen, Senior Consultant Talent Base,
Tutkinnon perustetyöhankkeen ohjausryhmän jäsen minna.oksanen(at)gmail.com
Tulevat tapahtumat ja aikataulutus Työelämän edustajien alakohtaiset tapaamiset 2018 Tapaamisten yhteyshenkilöinä toimivat: 30.11.2018 04.12.2018 11.12.2018 13.12.2018 22.3.2019 26.4.2019 |
Kuva: ICT-perustetyö Janne Koso, Marko Varho ja Pirkko Saarelainen