TIVIAn IT-kouluttajat ry:n Tallinnan seminaarissa 24.–25.3.2017 ei ollut kyse junamatkailusta Suomessa vaan lisätystä todellisuudesta (AR, Augmented Reality) ja virtuaalitodellisuudesta (VR, Virtual Reality) ja niiden yhdistelmästä (MR, Mixed Reality).
TIVIAn IT-kouluttajat ry:n Tallinnan seminaarissa 24.–25.3.2017 ei ollut kyse junamatkailusta Suomessa vaan lisätystä todellisuudesta (AR, Augmented Reality) ja virtuaalitodellisuudesta (VR, Virtual Reality) ja niiden yhdistelmästä (MR, Mixed Reality). Jokainen kokosi itselleen IT-kouluttajien tarjoamat pahviset Googlen virtuaalitodellisuuden Cardboard-lasit ja useimmat saivat kokeilla myös Pasi Vahimaan Itä-Suomen yliopistosta tuomia mixed reality -kokemuksen tarjoavia Microsoftin HoloLenseja. Mixed Realityssa pyritään ehkäisemään virtuaalitodellisuudessa koettua pahoinvointia. Jos ihmisen tasapainoaistit korvissa ja silmissä antavat keskenään ristiriitaista signaalia, siitä voi seurata pahoinvointia.
Jesse Jarva kertoi uuden tekniikan kuten mobiilivirtuaalilasien, 360-asteisten kuvien ja videoiden sekä ThingLinkin käytöstä Vuosaaren peruskoulussa. Ale Torkkel konkretisoi uusien tekniikoiden mahdollisuuksia näyttämällä eri vaiheita alttarikaapista, jota Metropolian opiskelijat olivat muokanneet. Mikko Leppäsen mukaan Viherkallion koulussa oppilaat käyttävät digilaitteita, eivät opettajat.
Timo Ilomäki kertoi FinEduVR-projektista ja virtuaalitodellisuudesta oppimisessa. Vizor-palvelussa opiskelijat pääsevät kokeilemaan ja tuottamaan visuaalisella koodauksella virtuaalitodellisuutta. Tulevaisuutta näyttääkin olevan Mixed Reality, jossa lisätty ja virtuaalitodellisuus sekoittuvat keskenään.
Loppupaneelissa seminaarin sisällöstä vastannut Otto Burman Suomen Liikemiesten Kauppaopistosta kertoi, että nuoret loihtivat 360-maailmaan kaikkea, koodaustaitoiset datanomit skriptejäkin. Siili Solutionsin Timo Aho totesi, että virtuaalitodellisuuden tarvitsema laitteisto, älykännykkä taskussa, on jo kaikilla – ja seminaariin osallistuneilla on nyt myös Cardboard-virtuaalilasit.
Ajaako AR VR:n edelle? Virtuaalitodellisuus tarjoaa elämyksiä, lisätty todellisuus informaatiota. Mahdollisuuksia on paljon, mutta mikä on niiden pedagoginen merkitys? Mihin pyritään? Mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan?
Lisätietoja: http://itko.tivia.fi/2017/ajaako-ar-vrn-edelle
HoloLensien kokeilua
Kirjoittaja ja kuva: Eija Kalliala