Organisaatiot, jotka hyödyntävät tekoälyä vastuullisesti pystyvät tekemään nopeampia ja dataohjautuvia päätöksiä, optimoimaan prosessejaan sekä vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin ennakoivasti. Prosesseja ja rutiinitehtäviä, kuten asiakirjojen käsittelyä, asiakaspalvelua tai raportointia, voidaan automatisoida, ja vapauttaa asiantuntijoiden aikaa lisäarvoa aidosti tuottavaan työhön, kuten innovointiin tai asiakastyöhön. Tekoälyn avulla voidaan kehittää uusia palveluita ja liiketoimintamalleja sekä vapauttaa ihmisiä toistuvista rutiinitehtävistä merkityksellisiin tehtäviin, joissa korostuvat luovuus, ajattelu ja vuorovaikutus, joissa ihminen on korvaamaton.
Kysyn edelleen, mikä on organisaationne tekoälyn kypsyystaso? Sääntely, kuten EU:n tekoälyasetus, vaatii tiettyä maturiteettia vastuulliseksi tekoälyn hyödyntämiseksi. Onko tekoälyn maturiteettimalli tuttu? On varmistettava tekoälyn hyödyntämisen lainmukaisuus ja eettisyys, ja tämä tapahtuu kehittämällä koko henkilöstön kyvykkyyksiä. Organisaatioiden on skaalattava kyvykkyyttään ja kehitettävä oppimistaan tekoälylle, kun siirrymme kohti tekoälyn kestävää ja vastuullista käyttöä.