Euroopan tasolla on viime aikoina liitetty ohjelmoinnillinen ajattelu osaksi opetussuunnitelmia ja myös PISA-testeihin on sisällytetty ohjelmoinnillista ajattelua mittaavia testejä osana matemaattista lukutaitoa. Mielenkiintoista onkin seurata, miten ohjelmoinnin vs. ohjelmoinnillisen ajattelun oppimisen ongelma ratkaistaan ajatellen, että niillä tarkoitetaan eri asiaa.
Ohjelmoinnillisen ajattelun opetus saattaa nostaa esille oppijoiden taitoja, jotka muuten jäisivät huomioimatta. Scratch on hyvä esimerkki ohjelmointiympäristöstä, jota voidaan käyttää hyvin erilaisilla ohjelmoinnin taitotasoilla. Se on joustava ympäristö, jossa erilaiset oppijat pääsevät toteuttamaan itseään. Sitä on myös varsin helppo hyödyntää eri oppiaineissa ja projekteissa. Jos ohjelmoinnillisesta ajattelusta tulee lukemisen, kirjoittamisen ja laskemisen kaltainen perustaito, sitä voi vastaavasti hyödyntää eri oppiaineissa ja projekteissa kuten kynää ja paperia.