Moderni IT-johtaminen tapahtuu tiiviissä yhteistyössä liiketoiminnan kanssa tai osana
sitä. Digitalisaatio on oleellinen osa liiketoimintaa ja jopa sen ydin. Paljon on
kuitenkin vielä tehtävää ja mahdollisuuksia, varsinkin Suomen julkishallinnossa.
Näinä säästöohjelmien aikoina tulisi kuitenkin ymmärtää, että saadakseen
digitalisaatiolla säästöjä tulee ensin investoida.
Digitransformaation tulee lähteä toiminnan muutoksesta, jolla tavoitellaan arvon
tuottoa asiakkaille tai kumppaneille ja usein sisäistä tehostamista. Tietohallintojohtajan ja hänen tiiminsä tehtävä on huolehtia teknisistä edellytyksistä transformaation toteutumiseksi. Mutta digitalisaatio ei ole IT-yksikön harjoitus, vaikka se voi antaa siihen ideoita ja vauhtia.
Valtionhallinnossa tai perinteisellä yrityksellä on usein paljon mukana raahattavaa
historiaa ja myös teknistä velkaa. Silloin digitransformaatio voi alkaa IT:n kiihdyttämänä. Liiketoiminnan täytyy kuitenkin ensimmäisen vaiheen jälkeen tulla mukaan, ja lopuksi ottaa vastuu omasta digitransformaatiostaan.
Boston Consulting Group on artikkelissaan ”The Moment of Truth in Every Digital
Journey” tiivistänyt tyypillisen digimatkan kolmeen vaiheeseen. Ensin tutkitaan,
pilotoidaan ja hankitaan digitalisaation kyvykkyydet, sitten aletaan skaalata tuloksia
liiketoimintaan, ja kolmanneksi liiketoiminta omistaa transformaation osana
jokapäiväistä toimintaa. Vaiheet eivät ole nopeita sprinttejä vaan ennemminkin pitkä
ja ajoittain tuskallinen kestävyyssuoritus.
Kateeksi käy vaikkapa niitä startup-yrityksiä, jotka voivat aloittaa puhtaalta pöydältä,
jolloin digitalisaatio on alusta alkaen strategian ytimessä. Perinteisellä tavalla
toimineelle organisaatiolla tarvittava muutos voi olla merkittävä ja jopa disruptiivinen. Tavoitellaanpa kehitystyöllä millaista digitransformaatiota tahansa se tarkoittaa jotain muutosta toiminnassa, mikä edellyttää aina muutosjohtamista. Digihuumassa voi ihmisten johtaminen helposti unohtua.
Pekka Pajuoja,
Senior Director, CIO,
Business Finland