Bisnesosaamista softayrityksille
February 14, 2021
Suomessa elää tiukassa ajatus siitä, että suomalaiset ovat insinöörikansaa, joka osaa kyllä puurtaa tekniset speksit kuntoon ohjelmistossa kuin ohjelmistossa, mutta kehitettyjä tuotteita ei osata markkinoida eikä myydä.
”Tämä pitää paikkansa vain osittain. Olen kyllä kouluttanut tuotepäälliköitä, jotka eivät hallitse tuotettaan liiketoiminnan näkökulmasta. Monissa yrityksissä tämä johtuu siitä, että ohjelmistotuotepäällikön rooli keskittyy enemmän tekniseen tuotehallintaan. Liiketoimintaosaamista ei edes odoteta silloin tuotepäälliköltä. Tämä ei kuitenkaan ole ongelma vain Suomessa vaan olen törmännyt samaan ilmiöön yhtälailla muissa Euroopan maissa“, kertoo Hans-Bernd Kittlaus, jolla on pitkä ura kansainvälisissä ohjelmistoteknologiayhtiöissä. Nykyään Kittlaus toimii ohjelmistotuotehallinnan kouluttajana, asiantuntijana ja tieteellisenä neuvonantajana ympäri Eurooppaa ja on päässyt tutustumaan läheisesti eri maiden ohjelmistoyritysten toimintaan.
Ohjelmistotuotteiden liiketoimintaosaaminen ympäri Eurooppaa on Kittlausin mielestä hyvin samanlaista. Liiketoimintaosaamisen tuomisen osaksi ohjelmistotuotepäälliköiden toimenkuvaa hän kokee tärkeäksi ja hän vetää Software Product Management -koulutuksia myös Suomessa – tänä keväänä tosin etänä.
”En pidä yleistyksistä kansallisella tasolla, mutta jos jotain Suomelle spesifiä piirrettä halutaan nostaa esiin, sanoisin, että suomalaiset softayritykset sekä tuotepäälliköt ovat lähtökohtaisesti hyvin kansainvälisesti suuntautuneita. Tuotteita on osattu lähteä kehittämään alusta lähtien kansainvälisille markkinoille ja kaikki puhuvat loistavaa englantia. Minua varoiteltiin suomalaisten sulkeutuneisuudesta, kun aloitin ensimmäiset koulutukset Suomessa lähes kymmenen vuotta sitten, mutta todellisuus on ollut täysin toinen”, Kittlaus selventää kokemuksiaan Suomessa pidetyistä koulutuksista.
Teksti: Tiina Riutta