Onko kilpailijallasi digiagenda? -seminaarissa korostui muutoksen tärkeys

TIVIA ja jäsenyhdistys POKAT olivat mukana tuomassa sisältöä Pohjois-Karjalan Kauppakamarin järjestämään DIGIAGENDA-jäsentilaisuuteen 12.5. Joensuussa. Tapahtuma oli suosittu, paikalle oli saapunut 40 osallistujaa.

TIVIA ja jäsenyhdistys POKAT olivat mukana tuomassa sisältöä Pohjois-Karjalan Kauppakamarin järjestämään DIGIAGENDA-jäsentilaisuuteen 12.5. Joensuussa. Tapahtuma oli suosittu, paikalle oli saapunut 40 osallistujaa.

Tilaisuus alkoi kunnon herätyksellä, kun TIVIAn toiminnanjohtajan Mika Heleniuksen pamautti totuuden suomalaisen yhteiskunnan tilasta. ”Olemme Suomessa jääneet pahasti jälkeen sekä koulutuspoliittisissa asioissa että kansantaloudelle keskeisissä investoinneissa”, napautti Helenius. Samalla hän muistutti siitä, että se sama ratkaisu mikä on naapurilla, kilpailijoilla ja tuhansilla muillakin yrityksillä käytössä, ei luo kilpailuetua. On johdon tehtävä luoda jotain aidosti uutta tuotekehityksen ja markkinoinnin avulla.

Eira Vatanen esitteli digikyvykkyyskyselyn tulokset, jotka antoivat ajattelemisen aihetta. Kyselyssä oli neljä näkökulmaa. Liki kolmasosalta kyselyyn vastanneista puuttuivat digitalisaatioon liittyvät tavoitteet kokonaan ja lähes puolet tiedosti kuuluvansa digialoittelijoihin. Jopa 58 % ei pidä todennäköisenä, että uusia kilpailijoita ei tule heidän oman alansa ulkopuolelta.

Tapahtumassa todettiin, että vaikka olemme vasta internetin ensi metreillä, on kehityksen vauhti kasvanut valtavasti ja nyt on juuri se oikea hetki ottaa digitalisaatio vakavasti ja todesta.

Kesäntekijäiset-yleisötapahtuma sekä ”Digitaalisuus ilmiönä!” -paneeli 13.5.

Kesäntekijäiset on kauppakamarin vuosittain organisoima, kaikille avoin sekä maksuton ilmainen yleisötapahtuma. Tapahtuma järjestettiin Joensuun Taitokorttelissa. Tarjolla oli ohjelmaa kaiken ikäisille, vauvasta vaariin.

Paneelissa käsiteltiin digitaalisuutta yleisesti ilmiönä, joka näkyy ja kuuluu ajassamme kaikkialla. Keskusteluun osallistuivat omilla näkökulmillaan Mika Heleniuksen lisäksi tubettaja Sonja Hämäläinen aka Soikku (nuoriso), Arcusys Oy:n toimitusjohtaja Jussi Hurskainen (oppimisen digitalisaatio), Joen Severi ry:n toiminnanjohtaja Tuula Jokiranta (ikäihmiset) sekä RoboBisnes-hankkeen edustaja (palvelurobotiikka).

Lisäksi tapahtumassa olivat mukana SciFest-tapahtuma sekä DigiSote- ja Lumo 2 -hankkeet omilla esittely- ja toimintapisteillään sekä PKKY:n merkonomiopiskelijat, jotka organisoivat teemaan liittyviä työpajoja lapsille. Myös jätehuoltoyhtiö Puhas kertoi kierrätyksestä.

Kiitämme kaikkia mukana olleita esiintyjiä, vieraita sekä yleisöä.

TIVIA

Eira Vatasen tutkimuksen tulokset: Tiivistelmä kyselyn keskeisistä tuloksista (PDF)

Lähde: Pohjois-Karjalan kauppakamari


Kuvat: Marikki van Ooik

 

in News
Jaa tämä kirjoitus
Tags
Arkistoi