Markkinoinnin automaation ja datan aikana ei pidä unohtaa tunnetta erilaisissa kohtaamisissa. Peräti 75 % päätöksistä perustuu siihen, miltä tuntuu. Tunne välittyy vahvasti myös digitaalisesti, kunhan panostaa oikeisiin asioihin. TIVIA-blogi, kirjoittajana Satu Yrjänen.
Markkinoinnin automaation ja datan aikana ei pidä unohtaa tunnetta erilaisissa kohtaamisissa. Peräti 75 % päätöksistä perustuu siihen, miltä tuntuu. Tunne välittyy vahvasti myös digitaalisesti, kunhan panostaa oikeisiin asioihin.
Tarjoa sujuva, laiteriippumaton palvelukokemus
Ubiikki teknologia on jo läsnä, mutta digitaaliset palvelut eivät vielä hyödynnä sitä riittävästi. Monesti asiakaslähtöisyyttä ajatellaan korjaavien tekojen kautta; yritys ratkaisee jotakin yhtä ongelmaa asiakkaan toiveesta. Samaan aikaan asiakkaat haluavat vain helppoa ja sujuvaa käyttäjäkokemusta, joka tuo lisäarvoa juuri tähän hetkeen. 4 screen solution -ratkaisujen saumaton palvelukokemus parantaa asiakaskokemusta ja vaikuttaa positiivisella tavalla tunnereaktioon.
Panosta ostopolun visuaalisuuteen
Hyvään käyttäjäkokemukseen vaikuttaa sujuvan asioinnin lisäksi ostopolun visuaalisuus, jopa kauneus. Visuaalisesti kaunis palvelu kertoo, että brändi arvostaa asiakkaan sille antamaa aikaa. Visuaalisen kerronnan merkitys kasvaa kovaa vauhtia samalla kun liikkuvan kuvan mahdollisuudet lisääntyvät.
Yllätä - Kiitä, palkitse, tarjoa etuja
Aivotutkijoiden mukaan digitaalisuus muuttaa aivojamme siten, että syy-seuraussuhteista muodostuu ”vakio”. Osaamme odottaa jo tekemämme asian perusteella seuraavaa vaihetta tai viestiä. Reaalimaailmassa haluamme kuitenkin usein yllättyä ja tulla huomioiduiksi ilman suoraa linkkiä ostamiseen. Yllätyksellinen kiittäminen, palkitseminen tai etujen suominen saa aikaan sen, että asiakas tuntee itsensä arvostetuksi. Voisiko vaikkapa lentoyhtiö tarjota Pariisiin laskeutuvalle asiakkaalleen suoraan mobiiliin pariisilaisten elämysten Top 10 -listan ja samalla kiittää asiakkuudesta?
Osallista – Tee asiakkaastasi markkinoija
Asiakasta osallistamalla hänestä tulee usein huomaamattaan yrityksen markkinoija. Tästä hyvä esimerkki on Visit Finlandin Finngenerator-sovellus, jonka avulla voi luoda itselleen suomalaiseen luontoon ja Kalevalan mytologiaan pohjautuvan nimen. Sovellus toimii ulkomaalaisille kiinnostuksen herättäjänä ja tehokkaana sisäänheittäjänä visitfinland.comiin – mutta se innosti myös suomalaiset matkailumarkkinointimme lähettiläiksi. Hymyn saaminen huulille edesauttaa jakamista verkossa.
Digitalisaation myötä markkinointia on entistä helpompi tehdä H2H – ihmiseltä ihmiselle. Loppujen lopuksi haluamme kohdata asiakkaamme niin, että he vaikuttuvat, ostavat, jakavat ja aktivoituvat positiivisesti tuotteidemme ja palvelujemme ympärillä. Hyvä tunne välittyy kauas!
Satu Yrjänen
CEO, SEK Loyal
TIVIAn hallituksen jäsen