Sähköiseen kaupankäyntiin liittyvien palvelujen kasvu on kova tämän tapahtuman mittareiden perusteella. Kasvu on ollut nopea ja tänä vuonna tapahtuma saavutti 10000 kävijän rajan. 280 näytteilleasettajaa esitti palvelujaan. Näiden lisäksi yhden päivän tapahtuma oli täynnä mielenkiintoisia puheita ja koulutuksia.
Yleisenä trendinä voisi todeta, että edellisen osallistumiseni jälkeen keskitytään nyt enemmän logistiikkaan. Nettipalvelut / kaupat ja näihin liittyvät ohjelmistot ovat jo ”päivittäistä peruskamaa”. Asiakaskokemus, luottamus ja analytiikka olivat puheen-vuoroissa myös paljon esillä. Alla muutama ote kiinnostavista lähitulevaisuuden trendeistä.
Patrick Kühl, Alibaban Saksan toimistolta, kertoo Alibaban keskittyvänsä yhä enemmän paikallisiin verkostoihin ja paikallisten tuotteiden myyntiin. Tämä on tervetullut trendi. Toinen asia, joka herätti mielenkiinnon, oli tuotteiden räätälöinti suoraan verkkokaupassa. Tässä hyödynnetään kielimalleja (LLM), jossa asiakas kuvaa haluamansa tuotteen, järjestelmä esittää nykyisiä tuotteita, joista valitaan mielekkäin tuote ja järjestelmä muokkaa kuvauksen tähän tuotteeseen sopivaksi. Tämän jälkeen voi asiakas muokata kuvausta ja lähettää toimittajalle tarjouspyynnön / tilauksen muodossa. Verkkokauppa hoitaa logistiikan.
Sven Haiges AP:stä esitti verkkopalvelun, jolla voidaan hallita omat NFTt ilman kryptovaluuttatiliä. NFTt ovat olleet puheenaiheena jonkin aikaa, mutta käytännön toteutukset ovat puuttuneet. SAP esitti järjestelmän, jolla voidaan luoda kuvia NFT tunnisteella ja näitä voidaan jakaa asiakkaille esimerkiksi todistuksena suoritetusta tehtävästä. Esimerkkinä SAP käytti Lapin käynnin ja avantouinnin todistusta NFT tunnisteella. Eli kuka tahansa ei voi luoda kopioita tästä tunnistuksesta.
Kävimme pitkän keskustelun Schwarz Group IT toimintojen tech lead Holger Kochin kanssa. Schwarz keskittyy vahvaan asiakastunnistamiseen ja palvelujen asiakaskohtaiseen räätälöintiin. Holger oli avoin uusille ideoille, joskin painotti, että organisaatio on iso ja datamäärät erittäin suuria. Heitä kun lähestyy pitää olla selkeä suunnitelma ja kirkas idea.
Kestävyys ja resilienssi puuttui keskusteluista, itse en törmännyt näihin aiheisiin. Suosittelen lämpimästi tätä tapahtumaa, mikäli olet sähköisestä kaupankäynnistä kiinnostunut.
E-commerce Berlin Expo on Saksan suurin sähköisen kaupankäynnin tapahtuma, joka järjestettiin Berlinissä 22.2.2024. Tapahtuma tavoittaa yli 10 000 osallistujaa, ja se kokoaa yhteen monipuolisen ja sitoutuneen verkkokaupan ammattilaisten yhteisön.
Tapahtuma, joka järjestetään vuosittain, tarjoaa laajan konferenssiohjelman, jossa yli 70 alan asiantuntijaa ja ajatusjohtajaa jakavat näkemyksensä ja asiantuntemuksensa useissa vaiheissa ja mestarikursseissa, yli 10 000 verkkokaupan edustajan, jälleenmyyjän, valmistajan ja tukkukauppiaan kanssa. Tapahtuma tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden rakentaa ihmissuhteita, jakaa ideoita ja edistää yhteistyötä.
Kirjoittaja on toimitusjohtaja Michael Lindholm, Musaa Oy. Hän toimii myös TIVIAn hallituksen jäsenenä sekä.