ICT Leaders Finland ja International Academy of CIO järjestivät yhteistyössä Tietoviikon, KPMG:n ja IDC Finlandin kanssa tilaisuuden, jonka tavoitteena oli keskustella esitettyjen tutkimustulosten jälkeen tietohallintojohtamisesta paneelissa, johon oli kutsuttu neljä suomalaista CIO of the Year -tunnustuksen saaneita tietohallintojohtajaa.
ICT Leaders Finland ja International Academy of CIO järjestivät yhteistyössä Tietoviikon, KPMG:n ja IDC Finlandin kanssa tilaisuuden, jonka tavoitteena oli keskustella esitettyjen tutkimustulosten jälkeen tietohallintojohtamisesta paneelissa, johon oli kutsuttu neljä suomalaista CIO of the Year -tunnustuksen saaneita tietohallintojohtajaa.
Panelistit olivat: A-Katsastus Groupin CIO ja väitöskirjaa CIO:n työstä tekevä, vuoden 2007 CIO Päivi Hokkanen (silloin Stockmannilla), vuoden 2012 CIO Turkka Keskinen (edelleen UPM), vuoden 2015 CIO Kalle Alppi, (silloin Rovio, sitten Kesko ja nyt jo Mehiläinen) sekä vuoden CIO 2016 Vesa Erolainen Pöyryltä.
Paneelin aiheet:
- Mitkä tekijät määrittävät tietohallintojohtajan, CIO:n, työn sisällön?
- Mitä osaamisia CIO:n työn hoitamiseen tarvitaan?
- Mikä on CIO:n rooli organisaationsa (liike)toiminnan muuttamisessa digitaaliseen talouteen?
- Muuntuvatko CIO:t CDO:ksi ja katoaako CIO ammattinimike? Entä onko sillä merkitystä, kenelle CIO raportoi?
Aluksi Päivi Hokkanen kertoi, millaista tietohallintojohtajan työ on kokemusten mukaan. Tutkimustuloksia mm. Clinger-Cohen, AIS:n ja UNU:n suosituksiin sekä niistä saatuihin kokemuksiin professori Naoko Iwasakin (Wasedan yliopisto) tutkimusten pohjalta esitti CIO of the Year -valintaraadin puheenjohtaja, hallitusammattilainen Tomi Dahlberg. Hän myös alusti toisen paneelikeskustelun, jonka tutkimustuloksia hän esitti TIVIAn IT- ja digitalisointibarometrin pohjalta.
Tuloksien osalta voisi kiteyttää sen, että ei ole vain yhdenlaista kokemusta ja osaamistaustaa omaavaa vuoden CIO:ksi valittua henkilöä, kun on vertailtu 12 vuoden ajalta valittuja voittajia. Itse keskustelussa tuli vahvasti esille se, että osaamisen kehittämisen tulee olla jatkuvaa. Kun on kyse ihmisten johtamisesta, se vaatii kykyä aidosti ymmärtää, että ihminen on aina ensin. Sen lisäksi on oltava moniosaaja, ymmärrettävä liiketoimintaa, tietotekniikkaa, prosesseja ja osata johtaa muutosta, joka on jatkuvaa. On myös omattava strategista ajattelua. Johtaminen on viestintää!
CIO:n tontti laajenee entisestään. Perusasioihin on kiinnitettävä huomiota, ne on oltava kunnossa. Oikeita ihmisiä on oltava oikeilla paikoilla ja saatavilla lisää, kun on tarve kasvaa, kehittää ja tehdä muutosta.
Lue lisää tänään julkaistusta Tivissä julkaistussa Kauko Ollilan kirjoittamasta tapahtuman annista: tivi.fi/Kaikki_uutiset/nain-vuoden-cio-t-johtavat-digitalisaatiota-6603440?
TIVIA