Lapsissa on tulevaisuus (kuvituskuva)
Kuva: Hanna Hankaniemi

Lapsissa on tulevaisuus

Millaisia teknologisia taitoja tulevaisuudessa tarvitaan? Asiantuntijoiden mukaan elämme neljännen teollisen vallankumouksen alkuaikoja. Teolliset vallankumoukset ovat kautta historian muuttaneet valtavasti yhteiskuntaamme. Ne ovat aiheuttaneet teollistumisen ja kaupungistumisen sekä sähköistymisen ja tietoteknistymisen. Neljäs teollinen vallankumous on digitalisaatiota ja useiden teknologioiden yhdistämistä. Uusi murros on mahdollinen, koska useat eri teknologiat ovat saavuttaneet riittävän kypsyysasteen samaan aikaan ja saatavilla on suuri tiedonsiirtonopeus. Tulevaisuudessa tärkeitä tekniikoita ovat lisätty todellisuus, lisäävä valmistus ja tekoäly.

Yleistäen voidaan sanoa, että mikä tahansa tietotekniikkaan ja teknologioihin liittyvä tieto on vanhentunut huomenna. Tämä ei pidä täysin paikkaansa, mutta teknologioiden muutos on jatkuvaa. Muutoksen ennakointi on vaikeaa, koska teknologioiden kehitysvauhti vaihtelee, ja eri alojen kehittyminen vaikuttaa muihin aloihin. Millaisia teknologisia taitoja tämän päivän lapsille pitäisi sitten opettaa, jotta he pärjäävät työelämässä kahdenkymmenen vuoden päästä?

Teknologiakasvatus pitää aloittaa jo päiväkodissa. Siihen velvoittaa jo valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelmakin.

Keskeistä ei ole opettaa lapsille pelkästään yksittäisten laitteiden tai ohjelmien käyttöä vaan kehittää yleisiä taitoja, joita tarvitaan eri teknologioiden kanssa. Teknologiakasvatus pitää aloittaa jo päiväkodissa. Siihen velvoittaa jo valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelmakin. Vaasan yliopiston LUMA-keskus Pohjanmaan LUMA-kouluttaja, kasvatustieteiden maisteri Saana Söderlund kertoo, että teknologiakasvatuksen tavoitteena on kannustaa lapsia, sukupuolesta riippumatta, havainnoimaan teknologista ympäristöä, kysymään kysymyksiä ja keksimään omia luovia ratkaisuja. Lasten kanssa tutkitaan laitteiden ja lelujen toimintaperiaatteita, esimerkiksi millaisista komponenteista tietokone koostuu. Teknologiakasvatus on välttämätöntä ja tavoitteet hyvät. Koulutusta teknologiakasvatukseen tarvitaan kuitenkin lisää. Teknologiakasvatuksen määrä ja laatu ei voi riippua esimerkiksi päiväkodin sijainnista tai henkilökunnan kiinnostuksesta. LUMA-keskus Suomi -verkosto on yksi taho, jonka tavoitteena on tukea opettajia teknologiakasvatuksessa ympäri Suomen. LUMA-keskus Pohjanmaa on osa LUMA-verkostoa.


Teksti: Maarit Mäkelä ja Saana Söderlund

Kirjoittaja Maarit Mäkelä on TIVIA Pohjanmaan hallituksen jäsen.


TIVIA News on TIVIAn jäsenlehti, jonka ensimmäinen numero ilmestyi kesäkuussa 2016. Lehti ilmestyy myös osana painettua Tivi-lehteä.

TIVIA Newsin artikkelit julkaistaan myös digitaalisina versioina TIVIAn verkkosivustolla, jossa ne ovat myös vapaasti luettavissa. Lisäksi TIVIA Newsin digitaalinen näköislehti on vapaasti luettavissa TIVIAn verkkosivustolla.