Minna-Kaarina Forssen.jpg

TIVIA-blogi: Tositarina luottamuksesta: vaadi ja ole tukena

Haluan pureutua luottamukseen aiheena, koska kyky rakentaa ja ylläpitää luottamusta jokapäiväisessä työssä on yksi tärkeimmistä organisaation menestystekijöistä. Luottamuksen seuraukset näkyvät laajasti organisaation tuloksessa, muutoksen onnistumisessa sekä ihmisten suorituksissa ja hyvinvoinnissa – joko negatiivisena tai positiivisena.

Tämänkin blogikirjoituksen tavoitteena on herättää kysymyksiä, keskustelua ja lisätä ymmärrystä. Mitkä konkreettiset tekijät rakentavat ja mitkä hajottavat luottamusta työelämässä? Mikä on oma roolini ja vastuuni? Millainen johtaminen vahvistaa luottamusta? Yhteen lauseeseen kiteytettynä: Mitä voimme oppia tositarinoista? Sillä viisas oppii omista tekemisistään ja vielä viisaampi toistenkin tarinoista.

Luottamusjohtaja vaatii ja on tukena

Ihmisen itseluottamus heijastuu vahvasti siihen miten kykenemme ”johtamaan itseämme” ja miten olemme toisten kanssa vuorovaikutuksessa. Terve itseluottamus työelämässä on siis tavoiteltava asia. Mutta onko itseluottamuksen rakentaminen jokaisen oma asia vai onko johtamisella tässä jokin rooli?

Yksi vastaus kysymykseen löytyy seuraavasta asiantuntijaorganisaatiossa toimivan johtajan kertomasta tosielämän tarinasta.

”Minulla oli urani alkumetreillä vaativa esimies, joka heitti minut tekemään asioita, joihin en olisi omalla päätökselläni uskaltanut mennä. Mutta hän luotti, antoi mandaatin ja viesti sen, että on aina tukenani. Hän antoi vaativiakin juttuja ja pisti tekemään yksin asioita. Ja luotti, että pyydän ja kerron jos tarvitsen jotain. Ja pyysinkin. Hänellä on ollut iso merkitys ammatillisen itseluottamukseni rakentumisessa. Nyt ne nuoret, joita olen palkannut organisaatioomme ovat innokkaita ja kunnianhimoisia. Jotta heissä säilyy se into, minun täytyy antaa suunta ja tuki, mutta ei kaikkea valmiina. Siinä nuoruuteni esimies on minulle vieläkin hyvänä mallina.”

Luottamus on tekoja. Miten tarina olisi edennyt, jos hänen työuraltaan ei olisi ollut yhtään esimiestä, joka olisi osoittanut luottavansa häneen antamalla haasteellisia tavoitteita ja vapausasteita tehtävien toteuttamiseen sekä olemalla tukena, kun hän sitä tarvitsi? Onneksi hänellä oli juuri sellainen esimies. Tällaista henkilöä voi syyllä kutsua luottamusjohtajaksi.

Luottamuksessa on positiivinen kehä. Luottamus rakentaa luottamusta. Ja se menee pintaa syvemmälle. Se ei vahvista ainoastaan ihmisten välistä tai organisaatioon kohdistuvaa luottamusta vaan myös yksilöiden itseluottamusta.

Luottamuksen osoittaminen toisille on edullinen investointi suhteessa sen voitto-odotuksiin. Kun se tapahtuu työuran alkuvaiheessa, sen hedelmiä voi sekä yksilö että organisaatio kerätä koko loppuelämän ajan.

Löytyykö läheltäsi ihminen, jolle sinä voit olla luottamusjohtaja?

Blogikirjoitus julkaistiin alunperin Balade Oy:n blogissa.

 

 

Minna-Kaarina Forssén
toimitusjohtaja, tekniikan tohtori
Balade Oy