Vuoden tietotekniikkapalkinnot julki

Tietotekniikka-ammattilaisten TIVIA ry:n ja Tietotekniikan tutkimussäätiön hallituksen jakama vuoden tietotekniikkavaikuttajan palkinto luovutetaan tänä vuonna Linda Liukkaalle. Vuoden tietotekniikkatuotteesta palkinnon saa Nordic Business Forumin seminaarikonsepti.

Vuoden 2014 tietotekniikkavaikuttajaksi valittiin lastenkirjailija, kouluttaja ja koodausaktivisti Linda Liukas, joka on popularisoinut raikkaalla tavalla koodausta ja digitaalisia teknologioita. Liukas on kirjoittanut aiheesta kansainvälisesti uraauurtavan lastenkirjan, joka kertoo koodaamisesta pienokaisille ilman teknistä ammattipuppua. TIVIAn toiminnanjohtaja Robert Serén kommentoi Liukkaan valintaa hallituksen puolesta:

”Linda toimii erinomaisena esimerkkinä kun mietitään, miten ICT-alalle saadaan enemmän naisia ja tytöt kiinnostumaan alasta. Hän on kyseenalaistanut alusta saakka sitä teknistä terminologiaa, jonka taakse alalla helposti piiloudutaan.”

Maailmalla matkaava Liukas ilahtui saatuaan tunnustusta kotimaasta:

“Olen hurjan otettu huomionosoituksesta ja siitä, miten tärkeänä teknologian tutuksi tuomista niin lapsille kuin naisille on ruvettu pitämään. Koodaus on 2000-luvun keksimisen kieli. Se on itseilmaisun muoto, samalla tavalla kuin esimerkiksi legot tai värikynät.”

Vuoden tietotekniikkatuote on Nordic Business Forumin ilmiömäisesti menestynyt seminaarikonsepti, joka on tuonut vipinää myös tietotekniikka-alan verkostoitumiseen. Seminaari kehittyi muutamassa vuodessa ihailluksi brändiksi, joka houkutti peräti 5 000 osallistujaa vuonna 2014. Serénin mukaan palkinto annetaan määrätietoisesta ja ennakkoluulottomasta työstä, jolla nuori perustajakaksikko on tuotteensa tehnyt:

”Taustalla on kaksi nuorta miestä, joilla oli samanlainen visio uudesta liiketoiminnasta. He tekivät rohkeaa työtä tavoite kirkkaana, minkä tuloksena syntyi ainutlaatuinen seminaarikonsepti. He määrittelivät ja toteuttivat kokonaisuuden huolella, ja lopputulos on ollut loistava.”

Perustaja Jyri Lindén on tyytyväinen, että vuosien työ sai kiitosta:

"Olemme yllättyneitä ja kiitollisia tästä valinnasta. Olemme kehittäneet seminaarikonseptiamme jo useamman vuoden ajan, ja on hienoa saada näinkin merkittävältä taholta tunnustusta asiasta.”

Robert Serén
Toiminnanjohtaja, Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset TIVIA ry