TIVIA valitsi vuoden 2017 tietotekniikkavaikuttajan ja -palvelun

TIVIA valitsi perinteiseen tapaan vuoden tietotekniikkavaikuttajan ja -palvelun. Tänä vuonna valinnoissa painotettiin erityisesti käyttäjä- ja palvelukokemuksen käytettävyysnäkökulmaa. ”Käytettävyys, palvelu- ja käyttäjäkokemuksen asiakaskohtaisuus ovat modernien verkkopalveluiden strategisia menestystekijöitä toimialasta riippumatta. Käyttöliittymistä on tullut ohjelmistosuunnittelun yksi arvokkaimmista osa-alueista asiakkaiden hurmaamisessa, palvelussa ja arvon välittämisessä.”, toteaa TIVIAn toiminnanjohtaja Mika Helenius.

Vuoden tietotekniikkavaikuttaja on Joonas Lehtinen

TIVIA valitsi vuoden 2017 tietotekniikkavaikuttajaksi Vaadin Oy:n perustajan ja toimitusjohtajan Joonas Lehtisen. Hän sai kiitosta erityisesti muutosjohtamisen kyvykkyydestä.

"Meillä on ollut aika eri tyylisiä muutoksia vuosien mittaan, esimerkiksi kansainvälistyminen ja palveluyhtiöstä tuoteyhtiöksi muuttuminen. Keskeistä on, että saa ihmiset vakuuttumaan siitä, että muutos on hyvästä.  Muutoksen aiheuttama kipu on väliaikaista ja lopputulema on parempi kuin entinen", Lehtinen sanoo.

Yhtiön liiketoiminnan kasvuvauhti on ollut viimeiset kymmenen vuotta noin 30 prosenttia vuodessa, mikä synnyttää myös omanlaisiaan haasteita.

Vaadin Oy:n teknologialla rakennetaan moderneja yrityssovellusten web-käyttöliittymiä. Sen teknologiaa käyttää yli 150 000 ohjelmistokehittäjää yli 150 maassa. Yhtiö jakaa ydinteknologiaansa ilmaiseksi avoimen lähdekoodin lisenssillä ja myy työvälineitä, tukea ja palveluita teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen globaalisti.

"Vaadin rakennettiin alun perin yhtiön sisäiseen käyttöön. Vuonna 2002 aloimme sitten tarjota sitä avoimen lähdekoodin lisenssillä. Aluksi meillä ei ollut edes liiketoimintamallia, vaan se tuli matkan varrella", Lehtinen muistelee.

Vuoden 2017 tietotekniikkapalvelu on Frosmo

Frosmon ohjelmisto on kehitysalusta ketterään ja dataan perustuvan käyttäjäkokemuksen luomiseen, jonka voi asentaa minkä tahansa web-palvelun päälle. Asentaminen käy hyvin nopeasti ja perustuu parin rivin koodinpätkään. TIVIAn perusteluissa todetaan, että palvelussa yhdistyvät teknologinen innovaatio ja markkinatarpeen tunnistaminen.

"Tämä on oikeastaan silta uusien ja vanhojen teknologioiden välillä. Asiakas saa tästä ennennäkemätöntä nopeutta ja joustavuutta käyttöliittymän kehittämiseen", kertoo Frosmo Oy:n toimitusjohtaja ja perustaja Mikael Gummerus.

Frosmon sovelluksella saa runsaasti dataa asiakkaiden käyttäytymisestä ja web-kauppaan voi tehdä nopeasti muutoksia sen mukaisesti. Tämä parantaa käyttäjäkokemusta.

"Asiakkaat käyttävät erilaisia laitteita ja niiden käytön pitää olla saumatonta. Myös eri laitteet tuovat erilaisia ulottuvuuksia. Esimerkiksi mobiililaitteilla mukaan tulee sijaintitietojen hyödyntäminen", sanoo Gummerus.

Frosmo Oy:n liikevaihdosta 2/3 tulee ulkomailta ja tänä vuonna liikevaihto kasvaa kymmeniä prosentteja.

"Tavoite on kasvattaa liiketoiminta globaaliksi. Parin vuoden kuluessa Aasian kasvavat markkinat nousevat Euroopan rinnalle ja muutaman vuoden sisään avaamme toiminnot myös Yhdysvalloissa", sanoo Gummerus.

Vuoden tietotekniikkavaikuttajat ja -tuotteet vuodesta 1986

Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset ry:n, TIVIAn, tavoitteena on jäsenistön ammatillisen osaamisen ja arvostuksen kehittäminen. Liiton ja jäsenyhdistysten päätoimintamuotoja ovat tutkimus-, koulutus- ja tiedotustoiminta. Niiden avulla tarjotaan jäsenkunnalle ajankohtaista tietoa alan kotimaisesta ja kansainvälisestä kehityksestä.